Ledarskap, pedagogik och förbättringskunskap inom hjärtsjukvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME100
- Kod
- 3ME100
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 12 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot hjärtsjukvård och utgörs av teoretiska studier.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. utarbeta en plan för ledning, planering och samordning av vårdarbetet för att åstadkomma en evidensbaserad och personcentrerad vård med god patientsäkerhet
2. redogöra för betydelsen av specialistsjuksköterskans ledarskap i det multiprofessionella teamet
3. värdera medarbetares behov av stödinsatser, t.ex. i samband med traumatiska upplevelser
4. initiera och motivera till implementering av ny forskning och evidensbaserad omvårdnad, samt etisk reflektion i teamet
5. visa teoretisk och praktisk vårdpedagogisk förmåga genom att undervisa och vägleda både studenter och personal utifrån evidens
6. värdera befintliga rutiner och metoder, samt förklara och reflektera över gruppdynamiska processer och arbetsgruppens betydelse i en organisation
7. förklara, analysera och utarbeta strategier för en konstruktiv kommunikation
8. initiera, leda, planera, genomföra, presentera och utvärdera förbättringsprojekt inom hälso- och sjukvårdens organisation
9. värdera specialistsjuksköterskans ansvar i förhållande till mänskliga rättigheter och allas rätt till lika vård och behandling ur ett vetenskapligt och samhälleligt perspektiv
Innehåll
- omvårdnadsprocessen
- ledarskap
- teamarbete och gruppdynamiska processer
- kommunikationsteorier
- konflikthantering
- delegering
- informatik
- pedagogik
- förbättringskunskap och implementering
- styrdokument
Undervisning
ARBETSFORMER
Undervisningen omfattar föreläsningar, grupparbeten, individuella arbeten, seminarier samt webbaserad undervisning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och/eller muntlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga och muntliga redovisningar såväl individuellt som i grupp. I examinationen ingår också bedömning av aktivt deltagande med bidragande av kunskap.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.