Vetenskaplig metod II
Kursplan, Grundnivå, 1GV189
- Kod
- 1GV189
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar energiomställning G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
60 hp hållbar energiomställning inklusive Vetenskaplig metod I, 10 hp.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera och utforma en vetenskaplig studie utifrån ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt.
- förklara och tillämpa kopplingen mellan vetenskapsteori, forskningsfråga och metodval.
- redogöra för forskningsmetodik på ett fördjupat sätt, med betoning på kvantitativa och kvalitativa metoder.
- kritiskt granska och ge återkoppling på design och genomförande av en vetenskaplig studie.
Innehåll
Kursen fokuserar på att ge övning i och fördjupad förståelse för hur vetenskapliga studier på energiområdet kan utformas och genomförs. I kursen analyseras och diskuteras vetenskapliga arbeten med fokus på forskningsfrågors utformning, val av forskningsmetod, forskningsetiskt förhållningssätt samt vetenskapsteoretisk ansats. Under kursen ska studenterna även ta fram ett förslag på en forskningsdesign för en vetenskaplig studie. Särskild betoning läggs här på att varje student ska få en fördjupad förståelse för den specifika metod (exempelvis observationer eller enkäter) som hen föreslår i sin forskningsdesign. Avslutningsvis ska studenterna granska och ge återkoppling på varandras förslag till forskningsdesign. Innehållet i kursen bygger på tidigare grundläggande kunskaper i vetenskapsteori, forskningsmetodik och vetenskapliga angreppssätt och förbereder för genomförande av ett självständigt vetenskapligt arbete.
Undervisning
Föreläsningar, övningar och seminarier.
Examination
Skriftlig inlämning (3 hp), och aktivt seminariedeltagande och muntliga presentationer (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.