Datortomografi
Kursplan, Avancerad nivå, 3DR715
- Kod
- 3DR715
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Radiografi A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 22 oktober 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen ges i termin 2 på Masterprogrammet i avancerad medicinsk avbildning samt som fristående kurs.
Behörighetskrav
Röntgensjuksköterskeexamen 180 hp/kandidatexamen 180 hp i radiografi.
eller
Biomedicinsk analytikerexamen 180 hp/kandidatexamen 180 hp i biomedicinsk laboratorievetenskap och godkända kurser i radiologi, 10 hp, kirurgisk, medicinsk och radiografisk vård, 10 hp, strålningsfysik och radiokemi, 10 hp eller motsvarande kunskaper.
eller
Kandidatexamen 180 hp i biomedicin och godkända kurser i grundläggande omvårdnad, 10 hp, kirurgisk, medicinsk och radiografisk vård, 10 hp, strålningsfysik och radiokemi, 10 hp, eller motsvarande kunskaper.
Programstudenter antagna till Masterprogram i avancerad medicinsk avbildning ska ha godkända kurser från termin 1, totalt 30 hp.
Mål
Färdigheter och förmågor
Studenten förväntas efter avslutad kurs
- Kunna tillämpa gällande strålskyddsprinciper.
- Kunna analysera och redogöra för undersökningsparametrars påverkan på DT-bilder.
- Kunna tillämpa kunskaper inom parameterinställningar och dosmodulering.
- Kunna ge individanpassad information om DT som undersökningsmetod.
- Kunna bedöma och kontrollera bildkvalitet inklusive kontrastförstärkning och redogöra för förhållanden som kontrast-till-brus (CNR) och signal-till-brus(SNR).
- Vara väl förtrogen med scanningteknik och val av olika undersökningsprotokoll.
- Kunna planera och genomföra enklare DT-undersökningar på DT-simulator
- Kunna göra rekonstruktioner av bilder i fördefinierade plan enligt anvisningar i metodbok och spara grundbilder och rekonstruerade bilder till digitalt arkiv.
Kunskap och förståelse
Studenten förväntas efter avslutad kurs
-Kunna redogöra för metodens tekniska och fysikaliska principer.
-Kunna tillämpa fördjupade kunskaper i metodik, anatomi och diagnostik.
-Kunna redogöra för strålningsfysik, strålskydd samt strålningsbiologi.
-Kunna redogöra för olika kontrastmedelsegenskaper, dess användningsområden och risker med dess användning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten förväntas efter avslutad kurs
- Analysera och kritiskt granska forskningsresultat inom området.
- Reflektera över omvårdnadsbehov i samband med en DT-undersökning.
- Utifrån etiska och samhälleliga aspekter konkretisera bemötande av patienter som genomgår undersökningar inom datortomografi.
Innehåll
Teknik och fysik
- Datortomografens uppbyggnad
- Strålfysik: grunderna kring bildgenerering
- Strålskydd - nya metoder/tekniker, dosberäkningar och dosmodulering
- Undersökningsparametrar
- Artefakter och bildkvalitet
Anatomi, patologi och diagnostik
- Anatomi i bilderna
- Funktionsdiagnostik
- Sjukdomslära och diagnostik
- Kontrastmedel - diagnostik, reaktioner, risker och kontraindikationer
Metodik
- Undersökningsmetodik
- Kontrastmedel och dess tillämpning - dos, spädning, timing, inställningsparametrar på DT:n
- Postprocessing: användning och möjligheter.Standardrekonstruktion av bilder inom olika organsystem och
val av bilder att spara i digitalt arkiv.
- Dubbelenergi
- Simuleringsövningar
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, simulatorövningar samt studiebesök. Fältstudier ska genomföras för fördjupad kunskap i metodik och klinisk erfarenhet. Undervisningen kan i vissa fall förläggas till kvällar och helger. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska. Laborationer, seminarier, simulatorövningar, studiebesök samt fältstudier är obligatoriska delar.
Examination
Examination sker genom enskild skriftligt tentamen, samt individuell skriftlig rapport och presentation vid seminarium. För betyget godkänd krävs dessutom godkända laborationer, seminarier, simulatorövningar och fältstudier.
Övriga föreskrifter
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.