Cybersäkerhet i ett samhällsperspektiv

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1DL003

Kod
1DL003
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2020
Ansvarig institution
Institutionen för informationsteknologi

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter godkänd kursen ska studenten kunna:

  • redogöra för grunderna för säkerhetsresonemang inom tekniska och juridiska fält, till exempel: grundprinciper för kryptering, autenticitet, accesskontroll, informationsutvinning; juridiska grundprinciper och koncept i såväl europarätt som nationell rätt för dataskydd, personlig integritet och säkerhet; etiska grundprinciper och beslutsprocesser,
  • identifiera hur dessa ovan nämnda områden samverkar och interagerar med varandra, och kunna analysera tillämpade fall inom säkerhet med en integrerad användning av metoder från fälten ovan,
  • reflektera konstruktivt över eget och andras arbete, och visa förmåga att stödja andra studenters lärande samt visa förmåga att samarbeta med studenter för att analysera tillämpade fall inom säkerhet.

Innehåll

Grundläggande tekniker och principer för teknisk säkerhet (översikt av kryptologiska principer, autentisering, accesskontroll, informationsutvinning ur databaser; tekniska möjligheter och begränsningar). Grundläggande juridiska principer och koncept, samt lagstiftningen beträffande dataskydd, personlig integritet och säkerhet. Grundläggande etiska/moraliska/filosofiska principer och teorier. Hot och riskanalys. Processer för utvärdering och sammanvägning av aspekter från olika fält.

Undervisning

Undervisningen utgår från tillämpade fall/case och seminarier, under vilka studenterna i en tvärvetenskaplig kontext får arbeta och öva aktivt enligt Innehåll. Arbete i blandade grupper med metoder från olika områden.

Examination

Kursen examineras kontinuerligt genom muntlig och skriftlig redovisning och seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin