Latinsk grammatik
Kursplan, Avancerad nivå, 5LA814
- Kod
- 5LA814
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Latin A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 20 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges inom Masterprogram i språk och som fristående kurs.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen med latin som huvudområde.
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om det klassiska latinets grammatik och grundläggande insikter i språkvetenskaplig teori och metod.
Efter genomgången utbildning förväntas studenten:
- ha grundläggande kunskap om för den moderna latinska lingvistiken relevanta språkbeskrivningsmodeller;
- ha goda kunskaper i det klassiska latinets grammatik och i hur det klassiska latinet skiljer sig från latinet före och efter den klassiska perioden (ca. 90 f. Kr.-ca. 14 e. Kr.);
- kunna översätta en text till korrekt klassiskt latin.
Innehåll
Kursen består av två delar: a) Grammatik och språkbeskrivning, b) Översättning av svensk text till latin.
Undervisning
Undervisning ges i mån av resurser. I övrigt läses litteraturen på egen hand.
Examination
Kursen har två examinerande moment:
1. ett skriftligt översättningsprov (salsskrivning).
2. ett PM i vilket studenten diskuterar hur ett moment i den latinska grammatiken beskrivs i olika grammatikor beroende på olika beskrivningsmodeller.
För betyget G krävs G på båda dessa moment. För betyget VG krävs goda resultat på båda dessa moment.
För studerande som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.
Student som underkänts i visst prov tre gånger har rätt att få antingen annan examinator eller annan examinationsform.
FÖRDJUPNING I FÖRHÅLLANDE TILL EXAMENSFORDRINGAR
Kursen kan ingå i masterexamen med latin som huvudområde.
För ämnesfördjupning till masterexamen krävs därutöver ytterligare 112,5 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.