Pedagogisk filosofi och idéhistoria
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE706
- Kod
- 2PE706
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den ges också som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara och diskutera pedagogisk filosofi och dess bidrag till det utbildningsvetenskapliga fältet
- Förklara och diskutera pedagogikens historia och dess bidrag till det utbildningsvetenskapliga fältet
- Identifiera och jämföra teoretiska utgångspunkter för någa utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik
- Placera och förstå några utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik i dess historiska kontexter
- Identifiera och jämföra metodologiska utgångspunkter för några utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik
- Identifiera och jämföra etiska implikationer för några utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik
- Diskutera några utvalda filosofiska perspektiv och deras betydelse för analysen av utbildningsteorier och praktiker
- Reflektera och presentera möjligheter och begränsningar för användning av utvalda filosofiska perspektiv i examensarbete
Innehåll
Pedagogisk filosofi och pedagogisk idéhistoria
- Epistemologiska, metodologiska och etiska perspektiv och sociohistoriska kontexter
Undervisning
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, grupparbeten, workshops och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftligt prov samt muntliga eller skriftliga redovisningar. Examination kan förekomma kontinuerligt under kursen. Betygskriterier redovisas i separat dokument. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 1