Pedagogisk filosofi och idéhistoria

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PE706

Kod
2PE706
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 december 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den ges också som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- Förklara och diskutera pedagogisk filosofi och dess bidrag till det utbildningsvetenskapliga fältet

- Förklara och diskutera pedagogikens historia och dess bidrag till det utbildningsvetenskapliga fältet

- Identifiera och jämföra teoretiska utgångspunkter för någa utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik

- Placera och förstå några utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik i dess historiska kontexter

- Identifiera och jämföra metodologiska utgångspunkter för några utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik

- Identifiera och jämföra etiska implikationer för några utvalda filosofiska perspektiv inom ämnet pedagogik

- Diskutera några utvalda filosofiska perspektiv och deras betydelse för analysen av utbildningsteorier och praktiker

- Reflektera och presentera möjligheter och begränsningar för användning av utvalda filosofiska perspektiv i examensarbete

Innehåll

Pedagogisk filosofi och pedagogisk idéhistoria

- Epistemologiska, metodologiska och etiska perspektiv och sociohistoriska kontexter

Undervisning

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, grupparbeten, workshops och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftligt prov samt muntliga eller skriftliga redovisningar. Examination kan förekomma kontinuerligt under kursen. Betygskriterier redovisas i separat dokument. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin