Företagande och organisering i förändring

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE256

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE256
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 februari 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom bl a Ekonomie kandidatprogrammet och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Behörig är den som följt kurser om 30 hp inom företagsekonomi A-nivå och har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Kursen är en fördjupning i företagsekonomi med särskilt fokus på internationellt företagande, organisation och marknadsföring.

Kursen handlar om hur globala trender och fenomen påverkar företagande och organisering och leder till förändring. Att organisera och leda effektivt innebär oftast en hantering av motstridiga logiker och rationaliteter. Att vara en attraktiv partner och samtidigt vara en skicklig förhandlare; att ha en effektiv produktion och samtidigt vara en attraktiv arbetsplats, eller att optimera resultat kortsiktigt samtidigt som den långsiktiga tillväxten stimuleras är några motsägelser som de flesta organisationer dagligen behöver ta ställning till, men har olika förutsättningar att hantera.

Kursen utgör en påbyggnad där tidigare inhämtade kunskaper kring organisering och marknadsföring utvecklas i en mångfald av kontexter och situationer. Det övergripande målet är därmed att ge studenten kunskap och förmåga att beskriva, förstå och analysera företagande och organisering i förändring i olika sammanhang och på olika marknader.

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för och analysera hur olika marknadskontexter och globala trender påverkar organisering av konkurrenskraftiga och effektiva verksamheter
  • Redogöra för och analysera de moderna multinationella företagens framväxt
  • Redogöra för och analysera olika former av organisering i olika kontexter
  • Redogöra för och analysera industriella marknader och förändringar på sådana marknader
  • Tillämpa teoretiska kunskaper om vad som styr strategier, beteenden och kommunikation inom olika organisatoriska praktiker
  • Reflektera, relatera och förhålla sig kritisk till de olika modellerna som förmedlas av kurslitteraturen
  • Problematisera specifika utmaningar och möjligheter genom en tillämpning av relevant forskning
  • Sammanfatta komplex information och göra kvalificerade muntliga presentationer utifrån analytisk läsning och argumentation
  • Utvärdera andra studenters analyser och lösningar på organisatoriska och marknadsproblem
  • Leda och delta i grupp kring olika uppgifter.

Innehåll

Kursen behandlar tre områden som tillsammans ger studenten fördjupad kunskap inom företagsekonomi med koppling till internationellt företagande, organisering och marknadsföring.

I det första kursavsnittet behandlas samtida frågor om hur globalisering och samhälleliga trender inverkar på företag inom olika branscher. Vi studerar hur dessa trender påverkar de moderna multinationella företagen och hur dessa agerar i ljuset av globaliseringens möjligheter och utmaningar.

I det andra kursavsnittet kommer du att lära dig använda teoretiskt grundade organisations- och ledningsmodeller för att lösa praktisk organisations- och ledningsproblematik. Syftet är att tillämpa tidigare kunskaper på ett fördjupande sätt utifrån en variation av organisationskontexter. Det innebär att vi går vidare från tidigare förståelse för nya, etablerade eller globala företag till offentliga, ideella, hybrid-, eller nätverksorganisationer för att förstå hur uppgiften, aktörsberoenden, och möjligheten att organisera effektivt särskiljer sig.

Det tredje kursavsnittet handlar om de marknadsstrategiska utmaningar förändring medför och introducerar affärsnätverk som perspektiv för att beskriva, förstå och analysera. I kursen presenteras olika centrala teorier, begrepp och samband som tillämpas för att beskriva och analysera utvecklings- och förändringsprocesser i nätverk. Under kursen behandlas försäljnings- och inköpsfrågor med koppling till kund- och leverantörsrelationer men även inverkan av relationer till andra viktiga aktörer nationellt och internationellt diskuteras.

Kursen behandlar till lika delar internationellt företagande, organisation och marknadsföring.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och handledning.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 15 hp.

Examinationen sker genom seminarier och inlämningsuppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt skriftlig tentamen som genomförs enskilt. Betyget på hela kursen sätts efter sammanvägning av de olika examinationsmodulerna. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examinationsuppgifter som inte lämnas in i tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen.

För student som ej erhållit godkänt betyg på kursen måste hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) göras om, vilket endast kan göras på kommande kurstillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar bland annat Marknadsföring och organisation II 2FE251, Marknadsföring och organisering - grupp och individ 2FE211, Marknadsföring, konsumenter och företag 2FE201, Marknadsföring, konsumenter och företag, distans 2FE205 samt Organisationsbeteende 2FE203, 2FE207, Organisational Behaviour 2FE223, Individ, organisation och ledarskap 2FE030, Grundkurs i marknadsföring 2 2FE998, Organisation II: Organisationen och omvärlden 2FE996.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin