Sociologi inom hälsa och medicin
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC135
- Kod
- 2SC135
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Sociologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2019
- Ansvarig institution
- Sociologiska institutionen
Allmänt
Kursen ges som programkurs och som fristående kurs. Kursen ges på engelska.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp inom sociologi eller annat samhällsvetenskapligt ämne, medicin, vård, nutrition eller andra områden av relevans för kritiska hälsostudier.
Mål
Vid kursens slut förväntas studenterna ha förmågan att:
- Utveckla socioekonomiska förklaringsmodeller för ojämlikhet inom hälsa vad gäller sjuklighet och dödlighet, och kunna beskriva hur sociala skiljelinjer (t.ex. kön, diversitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning) påverkar hälsa och hälsoutfall
- redogöra för sociologiska teorier om beteende och interaktion; i relationen mellan läkare och patient och kritiskt förhållningssätt till hälsorelaterade beteenden
- beskriva betydelsen av sociala teorier om kroppslighet och förkroppsligande för att förstå lidande och funktionsnedsättning
- diskutera kritiska förhållningssätt i relation till hälsovårdens organisering utifrån flera olika teoretiska modeller, inklusive medicinsk imperialism, managerialism, konsumerism och hur sådana utmaningar har påverkat den medicinska sjukvården i olika sammanhang
- förstå migration i samband med globalisering och dess implikationer för hälsomodeller i rika och fattiga miljöer, med illustrerande exempel som medicinsk turism och spridningen av nya sjukdomar (såsom svin- och fågelinfluensa)
- att kritiskt värdera användbarheten av sociologisk teori i forskning som undersöker hälsoproblem med hjälp av både kvantitativa och kvalitativa analyser, samt
- att diskutera fördelarna av social teori i samband med undersökning av empiriskt primärmaterial, av såväl kvalitativ som kvantitativ natur, i analytiska övningar.
Innehåll
Kursen ger en introduktion i frågan om hur en sociologisk syn på hälsa, hälsovård och medicin kan erbjuda kritiska perspektiv på förståelsen av sjukdom och lidande ur både subjektiv och objektiv synvinkel.
Kursen betonar den jämförande förståelsen av teoretiska modeller för hälsa, sjukdom och hälsovård för att ge studenterna färdigheter till kritisk värdering av forskning. Dessa teoretiska utgångspunkter betonas för såväl kvalitativa som kvantitativa analyser, och undersöks utifrån olika typer av forskning (utvärdering, primära och sekundära analyser, komparativ forskning).
Förutom teoretiska synsätt behandlas olika tillämpningar för att visa att teorier, t.ex. som kroppslighet och förkroppsligande kan tillämpas i olika kulturella och sociala miljöer.
Undervisning
Undervisningsmetoderna som används i kursen är: lärarledda föreläsningar; interaktiva föreläsningar; seminarier med lärarledd analys och övningar i kritiskt tänkande; studentledda presentationer. Deltagandet i seminarier är alltid obligatoriskt. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Uppfylls inte krav på närvaro hänvisas studenten till nästa kurstillfälle.
Kursen använder sig av både lärarledda och interaktiva undervisningsmetoder för att visa hur teoretisk förståelse av hälsa förklarar empiriska problem som är relevanta för klinisk hälsa och folkhälsa.
Examination
Kursen examineras skriftligt genom hemskrivning, inlämningsuppgifter och och muntligt genom aktivt deltagande i seminarier och muntliga presentationer.
Inlämningar som lämnas in efter utsatt tid kan ej godkännas. Vid missad deadline hänvisas studenten till omexaminationstillfälle.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.