Fysioterapi IVa. Rehabilitering och habilitering inkl. VFU

18 hp

Kursplan, Grundnivå, 3PT041

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PT041
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysioterapi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för fysioterapeutprogrammet, 23 april 2020
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt på samtliga kurser i Termin 1 och 2 samt godkänd VFU i kursen Fysioterapi III.

Dessutom krävs att samtliga tidigare kurser på programmet är genomgångna.

Mål

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

  1. planera och genomföra fysioterapeutiska undersökningar och behandlingar ur ett biopsykosocialt perspektiv vid förebyggande, rehabiliterande och habiliterande insatser, inom pediatrik, neurologi och geriatrik
  2. värdera fysioterapeutiska bedömningar och åtgärder ur ett biopsykosocialt och evidensbaserat perspektiv inom ovanstående områden , samt visa förmåga att identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap
  3. tillämpa ett riskförebyggande, patientsäkert och ergonomiskt arbetssätt
  4. tillämpa lagar, förordningar och riktlinjer som styr hälso- och sjukvård, rehabilitering, boende och service samt dokumentera och kommunicera fysioterapeutiska åtgärder
  5. samverka med närstående och företrädare från andra yrkesgrupper (team) inom vård/skola/omsorg
  6. använda strategier för att bemöta personer som har kognitiva, emotionella och/eller beteenderelaterade problem
  7. använda olika kommunikationsstrategier i samtal och möten med personer med kommunikativa svårigheter
  8. analysera egna attityder och värderingar gällande etiska dilemman inom hälso- och sjukvård
  9. reflektera över globala frågor rörande rehabilitering och habilitering
  10. reflektera över hur attityder till och föreställningar om kön och genus påverkar patienter och professionella i vård och omsorg
  11. diskutera mänskliga rättigheter tillsammans med andra professioner
  12. reflektera över bemötande och behandling ur ett människorättsperspektiv

Innehåll

  • Metoder för undersökning av funktionsnedsättningar och aktivitetsbegränsningar inom pediatrik, neurologi, geriatrik
  • Metoder för behandling av funktionsnedsättningar och aktivitetsbegränsningar inom pediatrik, neurologi, geriatrik
  • Riskförebyggande åtgärder inklusive fallprevention
  • Samverkan inom vård och omsorg; teamarbete
  • Bemötande av personer med olika kognitiva, emotionella och/eller beteenderelaterade problem
  • Kommunikationsstrategier
  • Etiska dilemman
  • Global hälsa
  • Genuskunskap
  • Interprofessionellt lärande - mänskliga rättigheter

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, praktiska övningar, seminarier, grupparbeten och verksamhetsförlagd utbildning.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Examination

För godkänd kurs krävs:

  • Aktivt deltagande vid seminarier (examinerar mål 1, 2, 8 , 9,10, 11,12).
  • Godkänd skriftlig examination (examinerar mål 1, 2,4, 6, 7,10).
  • Godkänd muntlig/praktisk examination (examinerar mål 1, 2, 3, 5, 6).
  • Godkända skriftliga VFU rapporter (examinerar mål 1, 2, , 4, 6, 7, 8, 9,10).
  • Godkänd VFU (examinerar mål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,10).

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra (4) gånger, totalt fem (5) tentamenstillfällen. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén efter fem (5) underkända tentamensprov medge ytterligare tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Studerande som underkänts på sin VFU har rätt att genomgå den vid ytterligare 1 tillfälle (= totalt 2 tillfällen). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare ett tillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin