Hjärtsjukvård i ett mångkulturellt perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME103
- Kod
- 3ME103
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 12 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen är valbar och gemensam för samtliga inriktningar inom specialistsjuksköterskeprogrammet. Kursens innehåll bygger vidare på tidigare kursers innehåll av vetenskaplig metodik.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. visa förståelse för olika kulturers och religioners syn på hjärtsjukdom, samt identifiera allas rätt till lika vård och behandling
2. identifiera utbildningsbehov hos personer med hjärtsjukdom och olika kulturell bakgrund
3. kritiskt granska vetenskapliga arbeten som berör kulturella skillnader inom hjärtsjukvård
4. sammanställa en rapport med förslag på förbättringsarbete utifrån forskningsresultat avseende olika kulturella aspekter inom hjärtsjukvård
Innehåll
- prevention, egenvårdsbehov och omvårdnad ur ett mångkulturellt perspektiv
- synen på hälsa och sjukdom inom olika kulturer
- olika kulturers och religioners syn på hjärtsjukvård
- att komma till Sverige från en annan kultur - patientperspektivet
- kulturellt anpassad patientutbildning vid hjärtsjukdom
Undervisning
ARBETSFORMER
Undervisningen omfattar grupparbeten, individuella arbeten, seminarier samt webbaserad undervisning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga och muntliga redovisningar såväl individuellt som i grupp, samt en godkänd individuell rapport. I examinationen ingår också bedömning av aktivt deltagande med bidragande av kunskap. Om uppgifter inte är klara vid utsatt tidpunkt får studenten vänta till om-examinationstillfället som oftast planeras till terminens slut.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.