Fysioterapi II. Rörelsebeteende, fysisk träning och funktionell anatomi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3PT025

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PT025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysioterapi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för fysioterapeutprogrammet, 23 april 2020
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A15/17). Idrott och hälsa 1/Idrott och hälsa A kan ersättas med intyg på deltagande i gymnastik- och idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år under de föregående 24 månaderna.

Mål

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

1. beskriva och analysera människors rörelser utifrån ett biopsykosocialt perspektiv.

2. undersöka och med adekvat terminologi dokumentera ledrörlighet, balans, muskelfunktion- och aerob kapacitet.

3. undersöka och med adekvat terminologi dokumentera psykologiska och sociala faktorer som påverkar människors rörelsebeteende.

4. applicera teorier och modeller för inlärning och förändring av rörelsebeteende vid fysioterapi.

5. planera och genomföra fysioterapeutiska åtgärder utifrån individens prioriterade aktiviteter.

6. reflektera över egna värderingar och attityder i förhållande till individens möjligheter till delaktighet i fysisk aktivitet och träning.

Innehåll

* Strukturella faktorer som påverkar människors rörelsebeteende.

* Strategier för beteendeförändring.

* Metoder för undersökning av balans, ledrörlighet och muskelfunktion.

* Biomekanik och funktionell anatomi.

* Metoder för undersökning av psykologiska och sociala faktorer som påverkar människors rörelsebeteende.

* Metoder för undersökning av fysisk aktivitet, inaktivitet samt aerob kapacitet.

* Träningslära.

* Intervention för att bibehålla eller öka ledrörlighet, muskelstyrka och aerob kapacitet.

* Utforma, genomföra och utvärdera ett individuellt träningsprogram.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, praktiska övningar, seminarier, fältstudier och grupparbeten.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Examination

För godkänd kurs krävs:

Aktivt deltagande vid seminarier (examinerar mål 1-6)

Godkänd skriftlig examination (examinerar mål 1-3, 5)

Godkänd muntlig/praktisk examination (examinerar mål 1-3, 5)

Godkända skriftliga rapporter (examinerar mål 1-6)

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra (4) gånger, totalt fem (5) tentamenstillfällen. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén efter fem (5) underkända tentamensprov medge ytterligare tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin