Energikunskap

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1GV310

Kod
1GV310
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysik G1N, Geovetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 januari 2021
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva lokala och globala historiska trender för produktion och konsumtion av olika energiresurser.
  • redogöra för globala förekomster av fossila, nukleära och förnybara energiresurser.
  • beskriva hur olika energiresurser omvandlas till energibärare.
  • redogöra för hur dessa energibärare kan distribueras inom ett energisystem.
  • redogöra för energins betydelse för ekonomi, politik och samhälle.
  • diskutera potential och begränsningar hos olika framtida energisystem.
  • sammanfatta olika miljökonsekvenser och säkerhetsrisker vid användning och omvandling av olika energiformer.
  • diskutera och analysera aktuella artiklar och texter med energifokus.

Innehåll

Allmänna basfakta om energi och energisystem.

Fossil energi: förekomst, prospektering och användning.

Nukleära energisystem: elproduktion, bränslehantering, slutförvar och säkerhetsfrågor.

Bioenergi, torv, geotermik, framtida energitekniker.

Sol/vind/vattenenergi: meteorologiska förutsättningar, tekniska lösningar och begränsningar.

Energins miljöeffekter: växthuseffekten, försurning, landskapsförstörning, med mera.

Energidistribution och energins roll för ekonomi och samhälle.

Global energi: energitillförsel i olika länder, lokala förutsättningar för produktion med mera.

Undervisning

Kursen ges som distanskurs. Nätbaserade föreläsningar, diskussioner och seminarier. 

Examination

Kursen består av tre delmoment om vardera 5 hp som examineras via skriftliga inlämningsuppgifter, medverkan i internetbaserade diskussioner samt genomförande av individuell projektuppgift.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin