Självständigt arbete i hållbar energiomställning
Kursplan, Grundnivå, 1GV190
- Kod
- 1GV190
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar energiomställning G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 oktober 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
90 hp varav 75 hp hållbar energiomställning med successiv fördjupning inklusive Vetenskapsteori och metodologi i en tvärvetenskaplig kontext samt Forskningsdesign och metodologi i en tvärvetenskaplig kontext.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera, utföra och redovisa ett självständigt arbete i hållbar energiomställning enligt relevanta disciplinära och tvärvetenskapliga metoder.
- självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor av relevans för en hållbar energiomställning.
- självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information i förhållande till problemställningen samt kritiskt diskutera företeelser och frågeställningar.
- självständigt definiera och utvärdera etiska frågor med relevans för hållbar energiomställning.
- kommunicera på ett vetenskapligt sätt i skriftlig och muntlig form.
- kritiskt granska och ge konstruktiv återkoppling på annat självständigt arbete.
Innehåll
Kursen innehåller ett uppsatsarbete i hållbar energiomställning på kandidatnivå. Studenten arbetar med formulering av forskningsfrågor, genomför en litteraturstudie inom fältet, samlar in data, tolkar, analyserar och dokumenterar resultaten genom att använda vetenskapliga forskningsmetoder. Studenten ger även återkoppling på annat individuellt projekt genom opposition.
Undervisning
Studenten ska utföra självständig forskning, rapportskrivning och presentation under handledning från lärare.
Examination
För att kursen skall bedömas med betyget godkänd fordras godkänt genomförande av projektarbete, skriftlig och muntlig presentation av det egna arbetet samt opposition på ett annat självständigt projektarbete vid seminarium.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.