Folkhälsa och folkhälsoarbete inom distriktssköterskans kompetensområde

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV384

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FV384
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Folkhälsovetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 10 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 7,5 hp

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna arbeta utifrån ett holistiskt synsätt och med beaktande av livscykeln samt nationella, internationella, och intersektionella perspektiv med att:

  1. identifiera och förklara grundläggande begrepp: hälsa, folkhälsa, epidemiologi, hälsans bestämningsfaktorer och folkhälsopolitiska mål
  2. beskriva och förklara sjukdomsförebyggande metoder samt strategier för folkhälsoarbete på olika nivåer
  3. bedöma och analysera vuxna och äldres livssituation samt livsvillkorens betydelse för den (o)jämlika hälsan på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå
  4. identifiera och reflektera över hur socioekonomi och olika diskrimineringsgrunder kan samverka och påverka hälsan
  5. genomföra och värdera åtgärdsbedömningar med ett holistiskt perspektiv utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
  6. beskriva och förklara hälso- och sjukdomsmönstrets utveckling i relation till samhällsutvecklingen nationellt och internationellt, med beaktande av miljö, livsvillkor, levnadsvanor, sociokulturella och mångkulturella faktorer i ett epidemiologiskt perspektiv
  7. tillämpa kunskaper i personcentrerad kommunikation och motiverande samtal i simuleringsmiljö
  8. tillämpa kunskaper om hälsopolitik och i hälsoekonomi
  9. beskriva och förklara lagar, författningar, etiska och forskningsetiska principer
  10. kritiskt granska och analysera forskning och strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet och med syfte att ansvara för omvårdnadsutveckling och implementering av evidens i vården

Innehåll

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad

Vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett holistiskt-, nationellt-, internationellt-, intersektionellt- och livscykelperspektiv

Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med vuxna och äldre

Regionens och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre

Hälsofrämjande arbete för specifika målgrupper

Kommunikation, undervisning, personcentrerad pedagogik, motiverande samtal

Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer

Etiska och forskningsetiska principer

Hälsoekonomi och hälsopolitik

Lagar och författningar

Epidemiologi

Strategier för kvalitetsutveckling

Undervisning

Arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier. En stor del av utbildningen baseras på webbaserad undervisning. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda.

 

Obligatoriska moment

Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma för studenter på Campus Gotland.

Examination

Examinationsformer

  • Motiverande samtal (1,0 hp), mål 1-2, 5-7: skriftlig individuell inlämningsuppgift
  • Hälsolitteracitet (0,5 hp), mål 1-7: examinerande seminarium
  • Epidemiologi (2,0 hp), mål 1, 3-6, 10: skriftlig individuell inlämningsuppgift
  • Hälsoekonomi och hälsopolitik (1,0 hp), mål 1, 8,9: skriftlig gruppinlämning och examinerande seminarium
  • Kvalitetsutveckling folkhälsa (1,0 hp), mål 4, 6, 8, 10: skriftlig gruppinlämning och examinerande seminarium
  • Ojämlik hälsa (1,0 hp), mål 1-6: skriftlig gruppinlämning och examinerande seminarium
  • Arbetsmiljö och hälsa (1,0 hp), mål 3-6, 8, 10: skriftlig gruppinlämning och examinerande seminarium

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin