Nanomaterialens fysik och kemi
Kursplan, Grundnivå, 1TM142
- Kod
- 1TM142
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G2F, Kemi G2F, Teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
60 hp inom naturvetenskap/teknik. Kvantfysik eller Kvantmekanik och kemisk bindning II ska vara genomgångna. Materialkemi och Fasta tillståndets fysik som kan läsas parallellt.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara hur storleken kan påverka partikels morfologi, kristallstruktur, reaktivitet och utvalda fysiska egenskaper,
- identifiera syntesmetoder specifika för 0D, 1D och 2D nanomaterial samt nanoporösa material,
- redogöra för karakteriseringsmetoder för att kvantifiera partikelsammansättning och morfologi,
- diskutera etiska aspekter och hälso- och miljörisker förknippade med framställning, användning, och återvinning/avfallshantering av nanomaterial,
- sammanfatta och presentera resultat hämtade ur vetenskaplig litteratur,
- sammanfatta och presentera resultat hämtade ur vetenskaplig litteratur genom skriftlig och muntlig kommunikation.
Innehåll
Begreppen "nanomaterial" och "nanopartikel", innebörden av ytarea och ytenergi på reaktivitet och utseende, kontroll av sammansättning och morfologi, påverkan av begränsad storlek på fysiska egenskaper. Etiska aspekter och hälso- och miljörisker under nanomaterialens livslängd diskuteras och problematiseras. Informationssökning i databaser. Vetenskaplig kommunikation i form av skriftliga såväl som muntliga presentationstekniker. Grupparbete i projektform där varje studentgrupp tilldelas varsin litteraturstudie.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och grupparbete.
Examination
Skriftlig tentamen vid kursens slut (4 hp) samt muntlig och skriftlig redovisning av grupparbete (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.