Latin C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LA305

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LA305
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Latin G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Behörighetskrav

Latin A och minst 23 hp från Latin B inklusive delkursen Latinsk syntax

Mål

Utbildningen syftar till att ge fördjupade och utvidgade kunskaper om antik latinsk prosa och poesi, och säkrare behärskning av det klassiska latinets syntax och stilistik. Kursen ger också studenten en överblick över latinets utveckling från äldsta tid till medeltid och nyare tid, och därmed en förmåga att tolka latinska texter också från dessa perioder.

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna

  • behärska det klassiska latinets formlära, syntax och ordbildning
  • kunna redogöra för de viktigaste förändringarna i det senare romerska latinet samt i latinet under medeltid och i tidigmodern tid
  • behärska de grundläggande prosodiska reglerna i klassisk tid samt de viktigaste förändringarna på området i senare tiders latin samt behärska de versmått som förekommer i de lästa texterna
  • kunna översätta de lästa texterna till svenska, analysera den grammatiska strukturen och redogöra för den historiska och litterära kontexten samt för den lästa textens språkhistoriska sammanhang
  • kunna redogöra för den antika romerska litteraturen och de viktigaste verkens tradering
  • kunna diskutera genusteoretiska problem i de lästa texterna.

Innehåll

Kursen består av följande fyra delkurser:

1. Latinsk syntax och stilistik med översättningsövningar, 3 hp

Studium av syntax och stilistik kombineras med översättningsövningar till och från latin.

2. Latinsk prosa från senrepubliken och den äldre kejsartiden, 9 hp

Studium av c:a 150 sidor text från senrepubliken och från tidig kejsartid. Av dessa börc:a 50 sidor utgöras texter av Cicero (t.ex. en filosofisk text som Tusculanae Disputationes I), c:a 50 bör vara hämtade från Petronius (Cena Trimalchionis), c:a 50 bör vara hämtade från Tacitus (t.ex. Annales 1).

3. Latinsk poesi från augusteisk tid, 9 hp

Studium av c:a 2.200 vers. Av dessa bör minst c:a 900 vara hämtade från Vergilius (t.ex. Aeneis 6), minst c:a 500 från Horatius (främst ur Sermones och Carmina), ca. 800 från Ovidius (t.ex. Metamorphoses).

4. Språk- och kulturhistoria med textläsning, 9 hp

Läsning av texter på prosa (c:a 125 sidor) och vers (c:a 300 vers) från olika delar avlatinets historia, från äldsta tid till senantik, medeltid och nyare tid. Kursen behandlarlatinets utveckling till litteraturspråk liksom dess utveckling under de senare periodernasamt den klassiska traditionens varierande betydelse under århundradenas lopp.Särskild vikt fästes vid de olika språkformernas förhållande till den kulturhistoriskautvecklingen under de senare perioderna.

Från de förklassiska och klassiska perioderna läses ett antal inskrifter samt kortareutdrag ur litterära texter (c:a 5 sidor prosa och 25 vers poesi); från de efterklassiskaoch senantika perioderna läses exempel på såväl folkligt som mer litterärt latin (c:a 40 sidor prosa och 75 vers poesi); från medeltiden bör texter från karolingisk renässansoch från universitetens framväxt och utveckling under högmedeltiden vararepresenterade (c:a 40 sidor prosa och 120 vers poesi); och från nyare tiden bör texterfrån den italienska humanismens framväxt under senmedeltiden samt från latinetsanvändning vid universiteten vara representerade (c:a 40 sidor prosa och c:a 80 verspoesi).

I texturvalet från medeltid och nyare tid bör även en del texter från de nordiskaländerna förekomma. De lästa texterna belyses språkligt, historiskt, litterärt ochreceptionshistoriskt.

Undervisning

1. Latinsk syntax och stilistik med översättningsövningar, 3 hp

Undervisningen har formen av lektioner.

2. Latinsk prosa från senrepubliken och den äldre kejsartiden, 9 hp

Undervisningen har formen av föreläsningar och lektioner. Stora delar av litteraturen läses på egen hand med hjälp av kommentarer.

3. Latinsk poesi från augusteisk tid, 9 hp

Undervisningen har formen av föreläsningar och lektioner. Stora delar av litteraturen läses på egen hand med hjälp av kommentarer.

4. Språk- och kulturhistoria med textläsning, 9 hp

Undervisningen har formen av föreläsningar och lektioner och det mesta av textpensum behandlas i samband med undervisningen.

Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Examination sker muntligt, skriftligt och genom fortlöpande bedömning. För att betyget Väl godkänd skall åsättas hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 21 hp inom densamma.

1. Latinsk syntax och stilistik med översättningsövningar, 3 hp.

Examination sker i form av salsskrivning.

2. Latinsk prosa från senrepubliken och den äldre kejsartiden, 9 hp.

Examination sker i form av muntligt slutprov: de i delkursen ingående författarskapen får dock tenteras separat.

3. Latinsk poesi från augusteisk tid, 9 hp.

1.fortlöpande skriftliga examinatorier

2.muntligt slutprov.

För betyget G krävs G på båda moment och för betyget VG krävs goda resultat på båda moment.

4. Språk- och kulturhistoria med textläsning, 9 hp.

Delkursen har två examinerande moment:

1.fortlöpande muntliga uppgifter:

2.skriftligt slutprov.

För betyget G krävs G på båda moment och för betyget VG krävs goda resultat på båda moment.

Student som underkänts i visst prov tre gånger har rätt att få antingen annan examinator eller annan examinationsform.

Fördjupning i förhållande till examensfordringar.

Kursen avser tredje terminens studier i ämnet Latin. Fördjupning till filosofie kandidatexamen kräver ytterligare 30 hp inom detta område, varav ett examensarbete om 15 hp. Kursen utgör inte tillräcklig fördjupning inom huvudområdet eftersom självständigt arbete inte ingår. För filosofie kandidatexamen krävs även ett självständigt arbete om minst 15 hp inom huvudområdet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin