Perspektiv på språk

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5PR006

Kod
5PR006
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 februari 2021
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs och kan läsas inom ramen för Masterprogram i språk.

Behörighetskrav

120 hp inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp inom ett språkvetenskapligt huvudområde.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

* redogöra översiktligt för olika forskningsinriktningar inom språkvetenskap

* diskutera kvalitativ och kvantitativ metod, samt val av material

* redogöra för de viktigaste språkvetenskapliga begreppen

* diskutera olika forskningsfrågor och välja lämpliga metoder för att lösa dem

* diskutera etiska och genusrelaterade överväganden vid språkforskning

* orientera sig i stora drag inom den aktuella forskningsfronten

* redogöra för den grundläggande historiska utvecklingen inom språkforskning

Innehåll

Kursen ska ge en dagsaktuell översikt om olika inriktningar inom språkforskning, vilka frågor som är relevanta samt presentera metoder som har utvecklats för att lösa dessa. Syftet är att erbjuda en varierad syn på forskningsobjektet språk som sträcker sig från den mänskliga hjärnans insida till grammatikens struktur och vidare till det sociala samspelet i vårt dagliga liv. I anslutning till detta kommer olika metoder att studeras och sättas i sitt historiska sammanhang.

Kursen ska ge kunskap om huvudbegrepp inom språkforskningen samt belysa skärningspunkter och konflikter mellan frågeställningar.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, litteraturläsnings-, pm- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande betydelse för måluppfyllelsen av kursen.

Examination

Kunskapskontroll sker genom obligatoriska skriftliga inlämningsuppgifter. För godkänt betyg krävs även redovisning av pm fortlöpande under kursen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin