Omvårdnad inom ambulanssjukvård 2

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3KR053

Kod
3KR053
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 juni 2021
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot ambulanssjukvård och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  1. analysera samverkan och kommunikation i vårdkedjan och värdera konsekvenser för patienter och närstående
  2. analysera och värdera sambandet miljö, teknik och människa och föreslå åtgärder för att förbättra vårdmiljön och patientsäkerheten
  3. analysera och värdera etiska problem och dilemman samt tolka dessa i relation till patient/närstående, professionens ansvar och de mänskliga rättigheterna
  4. stödja och informera patienter och närstående för att uppnå personcentrerad och säker vård
  5. göra en omvårdnadsplan tillsammans med patient och närstående samt leda, genomföra och utvärdera omvårdnad för att uppnå personcentrerad och säker vård
  6. analysera fysiologiska och patofysiologiska processer vid olika sjukdomstillstånd och värdera dessa relaterat till patienters hälsa samt omvårdnad och behandling
  7. använda vårdpedagogiska principer i undervisning och kommunikation inom hälso- och sjukvården
  8. leda och implementera evidensbaserad omvårdnad
  9. problematisera kring förhållandet mellan resurser, makt och den egna professionens ansvar för evidensbaserad och personcentrerad omvårdnad
  10. analysera och värdera betydelsen av livslångt lärande för yrkesutövningen samt föreslå en strategi för fortsatt kompetensutveckling
  11. analysera och värdera konsekvenser för patienter och närstående samt ambulanssjuksköterskans roll i samband med trauma, stora olyckor och katastrofer

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

-aktuell omvårdnadsforskning samt vårdvetenskapliga teorier och begrepp

-personcentrerad vård

-patientsäkerhet

-etik

-handledningsmetodik och undervisning

-förbättringskunskap och implementering av evidensbaserad omvårdnad

-personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad och medicinsk behandling av patienter vid varierande komplexa sjukdomstillstånd inklusive klinisk status

-triage: bedömning, åtgärder och utvärdering

-prehospital vårdmiljö, vårdkedjan och den prehospitala vårdprocessen

-dokumentation och kommunikation

-optimal vårdnivå

-teamarbete och ledarskap

- katastrofmedicinsk beredskap och att leda sjukvård på ett särskilt sätt

-forensisk omvårdnad

MEDICINSK VETENSKAP

- fysiologi, patofysiologi och sjukdomslära

- farmakologiska behandlingsprinciper

- prehospitala vårdprogram med specifika åtgärder och behandlingar

-svikt i vitala funktioner

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, individuellt arbete, och seminarier. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning. Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda.

OBLIGATORISKA MOMENT

Obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

  • Tentamen: (2.5 hp) Mål: 6, 11
  • Seminarium under verksamhetsförlagd utbildning: (1 hp) Mål: 2, 3 , 8, 11
  • Inlämningsuppgifter under verksamhetsförlagd utbildning: (1,5 hp) Mål: 1, 4, 5, 7, 9, 10
  • Verksamhetsförlagd utbildning med AssCe som bedömningsinstrument (9 hp) Mål: 1- 11
  • Kliniska examinationer (1,0 hp) Mål: 5- 6 och 11

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

VFU:

VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet och närvaro är obligatorisk. VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort.

Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. En student kan underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin