Dricksvattenberedning och ledningsnät
Kursplan, Avancerad nivå, 1TV447
- Kod
- 1TV447
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1N, Teknik A1N, Vattenteknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 26 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
120 hp varav 90 hp inom teknik/naturvetenskap inklusive Meteorologi, hydrologi och miljömätteknik, 15 hp, eller Hydrologiska processer, 10 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- jämföra lämpliga råvattenkällor för kommunal användning utifrån deras beskaffenhet och tillgång, samt diskutera de viktigaste utmaningarna för dricksvattenförsörjningen i Norden,
- utvärdera för olika beredningssteg i dricksvattenproduktion beroende på råvattenkvalitet,
- beräkna och redogöra för förändringar i kemisk och mikrobiell sammansättning som ett resultat av dricksvattenberedning,
- redogöra för grundprinciperna för ett distributionsnät för dricksvatten och för ett avloppsledningsnät,
- bestämma lämpliga hydrauliska dimensioner för ett vattenlednings- och avloppsledningsnät.
Innehåll
Råvattenkällor dvs. vattendrag, sjöar, reservoarer, grundvatten, som kan exploateras för vattenproduktion för dricksvattenanvändning. Grundläggande dricksvattenkemi. Introduktion till vanliga metoder för dricksvattenberedning för de olika källorna: sand- och membranfiltrering, koagulering/flockning, sedimentation, avhärdning, jonbyte, adsorption på aktivt kol, olika desinfektionsmetoder. Flödesscheman för ett antal olika kommunala vattenverk. Vattenkemiska parametrar som är relevanta för Livsmedelverkets anvisningar för dricksvattenkvalitet. Utformning av vattenledningsnät. Hydraulisk dimensionering av vattenledningsnät och avloppsledningsnät (dimensionerande vattenflöden).
Undervisning
Föreläsningar, laboration och övningar.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp) Laboration, skriftliga rapporter och övningar (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.