Konst som idé: konceptkonstens filosofi
Kursplan, Avancerad nivå, 5ES059
- Kod
- 5ES059
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Estetik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 augusti 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen i humaniora
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten erhållit en fördjupning av de frågeställningar som berör kursens tema och kunna:
- använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till relevanta teorier och argument
- uppvisa en övergripande förståelse av kursens centrala tema
- läsa och förstå texter som innehåller historisk analys och filosofisk argumentation
- redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
- analysera styrkor och svagheter i relevanta teorier
- använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser.
Innehåll
Konceptkonsten väcker ett flertal intressanta filosofiska frågeställningar, bland annat kunskapsteoretiska (t.ex. "Hur bör vi uppleva och värdera konceptkonstverk?"), metafysiska (t.ex. "Vad är konceptkonstverks ontologiska status?"), och frågor om dess definition (t.ex. "Kan konceptkonsten definieras i samma termer som annan konst?"). Kursens huvudsyfte är att ge insikt i vilken roll idéer spelar i konceptkonsten och att undersöka både om den filosofiska ståndpunkten att idéer spelar en roll i konsten är hållbar i sig och, om så är fallet, om den rollen är unik för konceptkonsten. Är all konst i någon mening idéburen? Vad menas egentligen med begreppet idé i förhållande till konsten i allmänhet och konceptkonsten i synnerhet?
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen består av två inlämningsuppgifter.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.