Introduktion till statistik för livsvetenskaper
Kursplan, Avancerad nivå, 1MB465
- Kod
- 1MB465
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Bioinformatik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp inklusive: Alt. 1) 15 hp matematik eller statistik samt 45 hp biologi varav 30 hp i molekylärbiologi, cellbiologi, evolution eller genetik; Alt. 2) 30 hp matematik och 30 hp datavetenskap varav minst 5 hp databaskunskap; Alt. 3) 90 hp biologi och/eller kemi (varav 10 hp biokemi och 10 hp molekylärbiologi) samt 15 hp matematik och/eller statistik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och utföra uppgifter som kräver kännedom om nyckelbegrepp inom statistik
- beskriva, använda och tolka de grundläggande statistiska metoder och analyser som ingår i kursen
- tillämpa grundläggande försöksplaneringsteknik
- använda skriptspråket R för grundläggande datahantering och statistisk analys
- tillämpa statistiska metoder på givna frågeställningar inom livsvetenskaperna.
Innehåll
Introduktion till R-användande för databehandling och statistisk analys.
Grunderna i statistik (datafördelningar, väntevärde, varians, standardavvikelse, standardfel, hypotesprövning, typ-I och typ-II fel).
Univariata analyser (t-test, anova, korrelation och regression).
Grundläggande försöksplanering.
Introduktion till ordination (Principalkomponentanalys) och klassificering.
Introduktion till multivariat hypotestestning (Kanonisk korrelation och MANOVA).
Introduktion till resampling- och Bayesiansk statistik.
Specifika tillämpningar: GWAS, analys av genuttryck, korrigering för multipla test.
Undervisning
Föreläsningar och datorlaborationer.
Examination
Skriftliga redovisningar av datorlaborationer (2 hp), skriftligt prov (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.