Ekonometri
Kursplan, Grundnivå, 2ST092
- Kod
- 2ST092
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Statistik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 9 september 2021
- Ansvarig institution
- Statistiska institutionen
Behörighetskrav
Minst 15 hp från Statistik A, 30 hp
Mål
En student som gått kursen skall
* ha fördjupade kunskaper inom statistisk teori och metodik, särskilt med anknytning till ofta förekommande problemställningar inom ekonomiska och samhällsvetenskapliga tillämpningar
* kunna estimera ekonomiska och andra modeller i samhällsvetenskaperna för tvärsnittsdata och tidsseriedata
* kunna tolka resultaten av en genomförd modellanpassning
* vara medveten om begränsningar och eventuella felkällor i analysen
* ha förmåga att såväl i muntlig som skriftlig form redovisa resultat av genomförda undersökningar
Innehåll
Allmänt om ekonometriska modeller och deras tillämpning inom ekonomisk planeringsverksamhet. Linjära regressionsmodeller med en eller flera förklarande variabler. Icke-linjära modeller. Estimation och inferensaspekter. Gauss-Markovs sats. Konsekvenser av och åtgärder vid olika avvikelser från de klassiska förutsättningarna: heteroskedasticitet och autokorrelation. Multikollinearitet. Mätfel. Estimation med instrumentalvariabler. Dummy-variabler som förklarande/beroende variabler. Modeller med en dikotom variabel som beroende variabel: LPM- och Logit-modellen. Simultana ekvationsmodeller: simultanitetsbias, identifikation, indirekt och tvåstegs minsta kvadrat metod.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och räkneövningar
Examination
Examinationen sker dels genom ett skriftligt prov i slutet av kursen och dels genom redovisning skriftligt och muntligt av ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter, så kallade laborationer. De betyg som kan ges på en kurs är: icke godkänd, godkänd respektive väl godkänd.
"Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare."