Svenska som andraspråk D

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5NS220

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5NS220
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 september 2021
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs.

Behörighetskrav

120 hp varav 90 från Svenska som andraspråk A, B och C

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i olika delar av ämnet svenska som andraspråk, både vad gäller ämnesdidaktik och ämnesteori.

Kursen består av tre delkurser. Den första delkursen varierar på så vis att Flerspråkighetsforskning ges på höstterminerna och Sociolingvistiska forskningsfält på vårterminerna. Nedan följer lärandemålen för respektive delkurs.

Flerspråkighetsforskning 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • översiktligt redogöra för flerspråkighetsforskningens framväxt och utveckling
  • redogöra för och diskutera några av forskningsområdets centrala frågeställningar och teoretiska och metodologiska utgångspunkter
  • föreslå en mindre undersökning samt diskutera och reflektera över teoretiska, metodologiska och etiska överväganden i samband med denna
  • diskutera för forskningsområdet relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter 

Sociolingvistiska forskningsfält 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för sociolingvistikens utveckling i ett teoretiskt och vetenskapshistoriskt perspektiv
  •  förklara och värdera centrala teorier, begrepp och metoder inom några av sociolingvistikens olika delområden
  • diskutera och värdera sociolingvistisk forskning i ett jämställdhets- och genusperspektiv
  • föreslå ett teoretiskt och metodologiskt relevant forskningsupplägg som anknyter till något av kursens olika teman och presentera detta i ett PM.

Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för teorier om litteracitet och litteracitetsbegreppets framväxt ur ett andraspråksperspektiv,
  • diskutera kritisk litteracitet kopplat till identitet och makt,
  • problematisera relationen mellan litteracitet och andraspråksinlärares språk- och kunskapsutveckling,
  • analysera olika aspekter på litteracitet utifrån ett andraspråksperspektiv.

Självständigt arbete 15 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • identifiera och formulera ett vetenskapligt problem av viss komplexitet inom ämnet
  • planera och självständigt genomföra en vetenskaplig undersökning med relevant teoretisk förankring inom ämnet
  • på ett självständigt sätt kritiskt tolka och värdera egna data och analyser
  • skriva en koncis och strukturerad redogörelse för en vetenskaplig undersökning
  • försvara en egen vetenskaplig undersökning och uppsats
  • ge relevant återkoppling på och värdera andras vetenskapliga undersökningar.

Innehåll

Nedan beskrivs innehållet i respektive delkurs.

​Delkurs 1: Flerspråkighetsforskning 7,5 hp

Kursen syftar till att ge en översikt över delområdet flerspråkighetsforskning. I kursen behandlas områdets framväxt och utveckling, såväl internationellt som nationellt. Vidare behandlas några av flerspråkighetsforskningens centrala frågeställningar och teoretiska och metodologiska utgångspunkter. I kursen diskuteras också relationen mellan flerspråkighetsforskning, forskning om andraspråksinlärning och ämnet svenska som andraspråk. Forskningen diskuteras genomgående mot bakgrund av relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Delkurs 1: Sociolingvistiska forskningsfält

Kursen syftar till att ge breddade och fördjupade kunskaper om sociolingvistikens skilda verksamhetsområden. I första hand studeras nutida språkförhållanden, men även diakrona aspekter anläggs. Kursen behandlar begrepp, teorier och metoder inom sociolingvistikens olika områden. Samspelet mellan samhälleliga och språkliga förändringar studeras, varvid även genusmässiga och regionala aspekter berörs, och det nordiska perspektivet beaktas. I samråd med examinator väljer kursdeltagarna en aktuell doktorsavhandling eller annan vetenskaplig text inom kursens ämnesområden för specialstudium.

Delkurs 2: Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Kursen behandlar litteracitetsbegreppets framväxt och fördjupar teorier om litteracitet ur ett andraspråksperspektiv. På kursen diskuteras kritisk litteracitet med ett särskilt fokus på frågor kopplade till identitet och makt. Därtill fördjupas språkets och litteracitetens roll för kunskapsutveckling. Dessutom diskuteras multimodala aspekter i relation till teorier om litteracitet ur flerspråkighetsperspektiv.

Delkurs 3: Självständigt arbete 15 hp

I delkursen ingår att planera, genomföra och i en uppsats redovisa en avgränsad forskningsuppgift på avancerad nivå. Vidare ingår att försvara uppsatsen samt opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.

Undervisning

Delkurs 1.  Flerspråkighetsforskning 7,5 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Delkurs 1. Sociolingvistiska forskningsfält

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer. Studenterna deltar aktivt genom att läsa, presentera och kritiskt granska forskningsartiklar och avhandlingstexter inom området.

Delkurs 2. Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer.

Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp.

I kursen ges undervisning i form av seminarier och handledning.

Examination

Delkurs 1. Flerspråkighetsforskning

Kursen examineras dels genom skriftlig eller muntlig tentamen, dels löpande genom skriftliga och/eller muntliga redovisningar.

Delkurs 1. Sociolingvistiska forskningsfält

Fullgörande av individuella och/eller gruppuppgifter under kursens gång och skriftligt eller muntligt prov vid kursens slut. Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd.

Delkurs 2. Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp.

Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter.

Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp.

Examination sker genom uppsatsen, aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av opposition.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Delkurs 1 och 2 kan inte tas med i examen tillsammans med kurserna 5NS216 Flerspråkighetsforskning 7,5 hp, 5SV230 Sociolingvistiska forskningsfält 7,5 hp och 5NS333 Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin