Livsdesign
Kursplan, Avancerad nivå, 5SD313
- Kod
- 5SD313
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen är valbar inom masterprogrammen i speldesign. Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
120 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och applicera de grundläggande principerna i designtänkande för såväl personlig utveckling som systemförändring.
- Identifiera olika typer av problem (t ex lösbara och olösbara).
- Skapa problemformuleringar som möjliggör agerande.
- Applicera designtänkande på problemlösning.
- Använda brainstorming-tekniker för att producera många testbara idéer.
- Skapa prototyper som hjälper studenten att lösa komplexa problem och designa hur hen tar sig vidare.
- Se, reflektera kring och utmana sin personliga mytologi och livsberättelse för att främja autentiska val.
- Medskapa och engagera sig i stödjande communities inom livsdesign.
Innehåll
Kursen lär ut verktyg och strategier för att kunna vara flexibel, smidig och kunna anpassa sig till den ständigt föränderliga verkligheten i vårt moderna samhälle och möjligen även förbättra vår värld. Detta sker genom tankesätt från speldesign och principerna inom designtänkade, kombinerat med utvalda teorier från lek-, spel- och kreativitets-forskning, existentialism och positiv psykologi. Kursen hjälper studenter applicera dessa teorier, verktyg och strategier på relevanta och komplexa problem inom "livsdesign".
Undervisning
Kursen kombinerar föreläsningar och seminarier som lägger den teoretiska grunden för livsdesign med praktiska workshops, grupparbeten och prototypövningar i vilka studenten får skapa och pröva olika "livsscenarion".
Examination
Bedömningen utgår ifrån studenternas livsdesign-prototyper tillsammans med en skriftlig reflektion. Närvaro är obligatorisk. Aktivt deltagande i seminariediskussioner och att ge feedback till de andra studenterna utgör en del av betygsunderlaget.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.