Användargränssnittsdesign för digitala spel

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD527

Kod
5SD527
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 november 2021
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i biområdet Gestaltning i konvergerande medier.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter avklarad kurs skall studenten kunna:

  • Planera och skapa en översikt över mål för projekt inom användargränssnittsdesign.
  • Skapa och utvärdera navigationsdesign för digital användargränssnitt.
  • Demonstrera kunskap och färdigheter i principer för användargränssnittsdesign och grundläggande digitala produktionsprocesser.
  • Skapa användargränssnittsdesign baserad på 'best practices' för användarupplevelse.
  • Presentera olika former av grafiska användargränssnitt, för implementation I digitala spel.

Innehåll

Användargränssnitt designas med specifika intentioner och målsättningar. Oavsett om man designar en 'Heads Up Display' (HUD) för ett konsollspel eller ett front end-gränssnitt för att navigera stora mängder data så krävs en stor mängd planering och testning. Kursen introducerar koncept och designprocesser som ingår i användargränssnittsdesign och som främjar användarupplevelsen.

Inledningsvis skapar studenterna ramar för sitt projekt med användargränssnittsdiagram och uppdragsbeskrivningar. Studenterna kartlägger sin användargränssnittsdesign på systemnivå med hänsyn till balans och mönster. Som referenspunkter studeras ett antal teorier och mujkvaruarkitektoniska tekniker för att bygga användargränssnitt. Med kunskapen konstruerar studenterna värderings- och målkriterier som vägleder organiserandet och skissandet av deras deras design.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och workshops samt handlett projektarbete.

Studenterna deltar i diskussioner online och praktiska överningar med stöd i kurslitteraturen samt handledning för det individuella projektarbetet.

Examination

Kursen examineras genom presentationer av det tekniska och kreativa arbetet.

If there are special reasons for doing so, an examiner may make an exception from the method of assessment indicated and allow a student to be assessed by another method. An example of special reasons might be a certificate regarding special pedagogical support from the University's disability coordinator.

Uppsala University does not accept cheating or plagiarism. Suspected incidents of cheating or plagiarism are reported to the Vice-Chancellor, which may issue a formal warning to the student or suspend the student from studies for a certain period.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter och överlappar Motion Graphics in Game Design, 7.5 hp (5SD521)

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin