Cellbiologi fördjupningskurs 2
Kursplan, Grundnivå, 3MC522
- Kod
- 3MC522
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 18 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinsk cellbiologi
Behörighetskrav
Grundläggande cellbiologisk kurs samt Cellbiologisk fördjupningskurs I, 7,5 hp, eller en annan motsvarande fördjupningskurs i cellbiologi.
Mål
A. Kunskap och förståelse
- formulera en frågeställning och med utgångspunkt från denna genomföra en begränsad vetenskaplig studie inom ämnet medicinsk cellbiologi,
- integrera och syntetisera biologiska orsakssammanhang i relation till frågeställningen.
B. Färdigheter och förmågor
- redogöra för de egna resultaten och tolka dessa i sitt vetenskapliga sammanhang.
C. Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uppvisa ett kritiskt och reflekterande vetenskapligt förhållningssätt,
- Kritiskt analysera, och på ett strukturerat sätt muntligt och skriftligt presentera och diskutera vetenskapliga data och vetenskaplig litteratur.
Innehåll
Studenten kommer att under enskild handledning göra en fördjupningsstudie, antingen praktisk och teoretiskt eller rent teoretisk inom ett aktuellt cellbiologiskt ämne. Kursen utgöres av en studiekurs och/eller en experimentell del. Studiekursen omfattar kurslitteratur, som väljes i samråd med handledaren. Den experimentella delen utföres under handledarens överinseende.
Undervisning
Undervisningen skall utformas speciellt för varje studerande. Uppläggningen sker av institutionen tilldelad handledare. Kursens experimentella del sker inom ramen för ordinarie forskning på institutionen.
Studierna kan bedrivas som deltidsstudier.
Examination
Litteraturstudier och/eller det experimentella arbetet sammanfattas i en mindre uppsats skriven som ett vetenskapligt arbete. Handledaren svarar för bedömningen av denna.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.