Filosofisk estetik: tre centrala problem
Kursplan, Grundnivå, 5ES057
- Kod
- 5ES057
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Estetik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 september 2023
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
22,5 hp från Estetik A eller 22,5 hp från Praktisk filosofi A eller 22,5 hp från Teoretisk filosofi A
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
- kunna läsa och förstå texter som innehåller utvecklad historisk analys och detaljerad filosofisk argumentation
- kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik och deras konsekvenser
- ha mycket goda kunskaper om filosofisk estetik
- kunna analysera styrkor och svagheter i relevanta teorier
- kunna föra en välgrundad kritisk diskussion om förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
- kunna använda teoretiska verktyg för att självständigt argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser.
Innehåll
På kursen studerar vi tre centrala områden inom den filosofiska estetiken och analyserar tre specifika frågeställningar. Först tittar vi på ett specifikt estetiskt begrepp (till exempel begrepp som värde, upplevelse eller omdöme) och utforskar olika teorier och definitioner om hur detta begrepp bör tolkas. Sedan vänder vi oss till en frågeställning om konsten eller en viss konstform för att få bättre insikt i hur konst kan påverka oss och varför vi anser att konsten är värdefull (till exempel: "Kan musik uttrycka känslor?" eller "Hur skiljer sig tavlor från fotografier?"). Till sist behandlar vi en fråga som berör estetikens utvidgning och bredare tillämpning, d.v.s. utanför den konstnärliga sfären (till exempel "Hur upplever vi naturen estetiskt?", "Kan funktionella objekt eller vardagsföremål vara vackra?"). De specifika frågeställningarna kan variera från år till år.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen sker genom inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.