Franska B3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5FR030

Kod
5FR030
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Franska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 januari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Minst 24 hp från Franska A3, inklusive delkurserna Skriftlig språkfärdighet och Franskspråkig litteratur I.

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten, fördjupa kunskaperna om det franska språket och den franskspråkiga litteraturen samt att ge insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med språklig säkerhet på franska
  • ha fått fördjupade insikter i och praktiska erfarenheter av franskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet
  • genom studier vid utländsk institution ha fått praktiska erfarenheter av metodik och planering vid undervisning i franska som andraspråk.

Kursen består av fyra delkurser med följande förväntade studieresultat:

Efter delkurs 1 ska studenten:

  • väl behärska mer komplexa strukturer i franskan för att kunna översätta svensk text till franska
  • kunna använda ett mer avancerat franskt ordförråd
  • vara väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och franskt språkbruk.

Efter delkurs 2 ska studenten:

  • uppvisa kunskap om och diskutera den lästa litteraturen med hänsyn till form och innehåll
  • redogöra för grunddrag i litteraturhistorien som har särskild relevans för de studerade verken
  • muntligen och skriftligen på franska framställa välstrukturerade och välargumenterade textanalyser med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp. 

Efter delkurs 3 ska studenten:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över ämnesdidaktiska forskningsresultat
  • beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne med hänsyn till elevers lärande
  • planera undervisningsmoment i ämnet utifrån relevanta styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
  • visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik i olika undervisningssituationer
  • visa god skriftlig och muntlig förmåga till stöd för undervisningen i ämnet
  • visa kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till användning av digitala verktyg i undervisningen
  • självständigt och tillsammans med andra utvärdera och utveckla undervisningen i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet
  • redogöra för och hantera frågor om bedömning och betygsättning i ämnet.

Efter delkurs 4 ska studenten:

  • ha fördjupat sin kännedom om franskt skolväsende och samhällsliv
  • ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på franska
  • ha god kännedom om undervisningsterminologi på franska.

Innehåll

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet 7,5 hp

Översättning från svenska till franska. Systematiska övningar i fransk grammatik. Undervisningen anpassas efter vad som rimligen kan inhämtas av vokabulär, grammatik och stilistik genom studium av särskilt texterna i delkursen Franskspråkig litteratur II.

Delkurs 2. Franskspråkig litteratur II 7,5 hp

Läsning och analys av litterära verk på franska. Utökad kunskap om olika litterära genrer och den franska litteraturhistorien. Fördjupad och breddad insikt om litteraturvetenskapliga termer och analysmetoder. Närläsning ur litteraturvetenskapligt och språkligt perspektiv samt litteraturhistorisk kontextualisering av texterna. Fokus sätts på sambandet mellan form och innehåll, samt på särskilda tematiska och estetiska drag för olika litterära genrer, beroende på tidsepoker och strömningar.

Delkurs 3. Franska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Kursen behandlar aktuell språkdidaktisk forskning, moderna språks styrdokument, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i undervisning, språkdidaktiska teorier om undervisning och lärande, metodik, planering, genomförande och utvärdering av undervisning i moderna språk, kommunikativa förmågor, bedömning och betygsättning samt digitala hjälpmedel i språkundervisningen.

Delkurs 4. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i Frankrike. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i franska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på franska i form av en lektionsplanering, som bedöms av den utländska institutionen.

Undervisning

Undervisningen är campusbaserad, men studenten förväntas också regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Undervisningen består av regelbundna seminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna.

Examination

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet 7,5 hp 

Skriftligt prov i översättning från svenska till franska.

Delkurs 2. Franskspråkig litteratur II 7,5 hp 

Löpande förberett och aktivt seminariedeltagande. Löpande muntliga presentationer. Individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 3. Franska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning.

Delkurs 4. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning. Skriftligt arbete på franska i form av en lektionsplanering som bedöms av den utländska institutionen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp, vari ska ingå delkurs 1.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Franska B1 eller Franska B20.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin