Tyska D5
Kursplan, Avancerad nivå, 5TY051
- Kod
- 5TY051
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tyska A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 december 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Behörighetskrav
135 hp inom ämneslärarprogrammet inklusive 90 hp tyska och 45 hp utbildningsvetenskapliga kärnkurser inklusive kursen Vetenskaplig teori och metod, gymnasielärare (7,5hp) eller motsvarande.
Mål
Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om det tyska språket och den tyska litteraturen samt förtrogenhet med språk- och litteraturvetenskapliga metoder och problem.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för det tyska språkets utveckling i en politisk, teologisk, mediehistorisk och allmänt kulturhistorisk kontext
- ha förmåga att läsa medelhögtyska texter samt nyhögtyska texter från 1500- och 1600-talen
- ha grundläggande insikter i den tyska litteraturkritikens och litteraturvetenskapens historia
- ha utökad kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp samt insikter i modern litteraturteori
- självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning med utökade anspråk på ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt.
Dessutom ska studenten
- efter delkurs 1:
- kunna redogöra för språkinterna och -externa orsaker till språkliga förändringar
- ha vissa insikter i medeltidens och reformationstidens kulturella, politiska, religiösa och litterära förhållanden
- känna till grundläggande drag i medelhögtyskans och den tidiga nyhögtyskans språkstruktur
- ha insikt i texters retoriska funktion i olika historiska sammanhang.
- efter delkurs 2:
- ha omfattande kunskaper om tysk litteraturhistoria från upplysningen och framåt med särskild fokus på nytidslitteratur
- ha insikt i hur litteratur- och kulturhistoriska synsätt är kopplade till olika aspekter av förmedling
- kunna redogöra för den tyska litteraturkritikens utveckling och relationen mellan litteratur och offentlighet
- ha god kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp och insikter i modern litteraturteori.
- efter delkurs 3:
- kunna självständigt genomföra en undersökning inom ämnesdidaktik med relevans för läraryrket alternativt inom tysk språk- eller litteraturvetenskap
- kunna självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem inom den valda inriktningen och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodisk reflexion
- kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material
- kunna söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur
- kunna på vårdad och stilistiskt adekvat tyska skriftligt presentera den genomförda undersökningen
- kunna försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.
Innehåll
Kursen består av följande tre delkurser:
Delkurs 1. Temakurs i tysk språkvetenskap - historiska aspekter (7,5 hp)
I delkursen behandlas centrala texter från olika historiska epoker i syfte att belysa språkliga, politiska, teologiska och mediehistoriska utvecklingsprocesser.
Delkurs 2. Litteratur och offentlighet (7,5 hp)
I kursen behandlas den tyska litteraturens historia med fokus på olika aspekter av litteraturens förmedling, såsom förlagsväsen, bokhandel, litteraturkritik i tidningar och andra media samt litteraturens roll inom ramen för kulturella transferprocesser.
Delkurs 3. Examensarbete (15 hp)
K
rogram Kursplan för Tyska D5
This page in English
Lyssna
Välja utbildning
Plugga på universitetet
Anmälan och antagning
Studera och bo i Uppsala
Studera och bo på Gotland
Examen och karriär
Kontakt
Kursplan för Tyska D5
German D5
KURSPLAN
LITTERATUR
30 högskolepoäng
Kurskod: 5TY051
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Tyska A1E
Förklaring av koder
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Inrättad: 2018-12-18
Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
Gäller från: HT 2019
Behörighet: 135 hp inom ämneslärarprogrammet inklusive 90 hp tyska och 45 hp utbildningsvetenskapliga kärnkurser.
Ansvarig institution: Institutionen för moderna språk
Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Mål
Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om det tyska språket och den tyska litteraturen samt förtrogenhet med språk- och litteraturvetenskapliga metoder och problem.
Efter avslutad kurs ska studenten:
kunna redogöra för det tyska språkets utveckling i en politisk, teologisk, mediehistorisk och allmänt kulturhistorisk kontext
ha förmåga att läsa medelhögtyska texter samt nyhögtyska texter från 1500- och 1600-talen
ha grundläggande insikter i den tyska litteraturkritikens och litteraturvetenskapens historia
ha utökad kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp samt insikter i modern litteraturteori
självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning med utökade anspråk på ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt.
Dessutom ska studenten
- efter delkurs 1:
kunna redogöra för språkinterna och -externa orsaker till språkliga förändringar
ha vissa insikter i medeltidens och reformationstidens kulturella, politiska, religiösa och litterära förhållanden
känna till grundläggande drag i medelhögtyskans och den tidiga nyhögtyskans språkstruktur
ha insikt i texters retoriska funktion i olika historiska sammanhang.
- efter delkurs 2:
ha omfattande kunskaper om tysk litteraturhistoria från upplysningen och framåt med särskild fokus på nytidslitteratur
ha insikt i hur litteratur- och kulturhistoriska synsätt är kopplade till olika aspekter av förmedling
kunna redogöra för den tyska litteraturkritikens utveckling och relationen mellan litteratur och offentlighet
ha god kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp och insikter i modern litteraturteori.
- efter delkurs 3:
kunna självständigt genomföra en undersökning inom ämnesdidaktik med relevans för läraryrket alternativt inom tysk språk- eller litteraturvetenskap
kunna självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem inom den valda inriktningen och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodisk reflexion
kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material
kunna söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur
kunna på vårdad och stilistiskt adekvat tyska skriftligt presentera den genomförda undersökningen
kunna försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.
Innehåll
Kursen består av följande tre delkurser:
Delkurs 1. Temakurs i tysk språkvetenskap - historiska aspekter (7,5 hp)
I delkursen behandlas centrala texter från olika historiska epoker i syfte att belysa språkliga, politiska, teologiska och mediehistoriska utvecklingsprocesser.
Delkurs 2. Litteratur och offentlighet (7,5 hp)
I delkursen behandlas den tyska litteraturens historia med fokus på olika aspekter av litteraturens förmedling, såsom förlagsväsen, bokhandel, litteraturkritik i tidningar och andra media samt litteraturens roll inom ramen för kulturella transferprocesser.
Delkurs 3. Examensarbete (15 hp)
Delkursen ger insikter i språkvetenskapens, litteraturvetenskapens eller ämnesdidaktikens teorier och metoder samt i problemformulering inom något av dessa områden. Ett examensarbete med språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller ämnesdidaktisk inriktning redovisas i form av en uppsats om 25 sidor på vårdad tyska. Såväl innehållsmässigt som formellt ska arbetet visa prov på ökad självständighet och säkrare tillämpning av vetenskaplig metodik. Handledare utses i särskild ordning. Ämnesval görs i samråd med denne. Som avslutning ska den studerande försvara sitt examensarbete vid ett seminarium. Inom delkursen ska den studerande även opponera på en annan students framlagda examensarbete.
Undervisning
Delkurs 1. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
Delkurs 2. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
Delkurs 3. Undervisningen ges i form av obligatoriska seminarier och enskild handledning.
Examination
Delkurs 1.
Skriftligt och muntligt prov.
Delkurs 2.
Muntliga presentationer med skriftliga papper av sammanfattande karaktär i samband med undervisningen samt avslutande skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3.
Obligatorisk redovisning och ventilering av det egna arbetet i samband med det avslutande seminariet. Vid betygsättningen bedöms såväl innehållet som förmågan till ett vetenskapligt arbetssätt samt den formella och språkliga gestaltningen. Hänsyn tas även till opposition och försvar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
För erhållande av slutbetyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 22,5 hp.