Tyska D5

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5TY051

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5TY051
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tyska A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 december 2022
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

135 hp inom ämneslärarprogrammet inklusive 90 hp tyska och 45 hp utbildningsvetenskapliga kärnkurser inklusive kursen Vetenskaplig teori och metod, gymnasielärare (7,5hp) eller motsvarande.

Mål

Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om det tyska språket och den tyska litteraturen samt förtrogenhet med språk- och litteraturvetenskapliga metoder och problem.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna redogöra för det tyska språkets utveckling i en politisk, teologisk, mediehistorisk och allmänt kulturhistorisk kontext
  • ha förmåga att läsa medelhögtyska texter samt nyhögtyska texter från 1500- och 1600-talen
  • ha grundläggande insikter i den tyska litteraturkritikens och litteraturvetenskapens historia
  • ha utökad kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp samt insikter i modern litteraturteori
  • självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning med utökade anspråk på ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt.

Dessutom ska studenten

- efter delkurs 1:

  • kunna redogöra för språkinterna och -externa orsaker till språkliga förändringar
  • ha vissa insikter i medeltidens och reformationstidens kulturella, politiska, religiösa och litterära förhållanden
  • känna till grundläggande drag i medelhögtyskans och den tidiga nyhögtyskans språkstruktur
  • ha insikt i texters retoriska funktion i olika historiska sammanhang.

- efter delkurs 2:

  • ha omfattande kunskaper om tysk litteraturhistoria från upplysningen och framåt med särskild fokus på nytidslitteratur
  • ha insikt i hur litteratur- och kulturhistoriska synsätt är kopplade till olika aspekter av förmedling
  • kunna redogöra för den tyska litteraturkritikens utveckling och relationen mellan litteratur och offentlighet
  • ha god kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp och insikter i modern litteraturteori.

- efter delkurs 3:

  • kunna självständigt genomföra en undersökning inom ämnesdidaktik med relevans för läraryrket alternativt inom tysk språk- eller litteraturvetenskap
  • kunna självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem inom den valda inriktningen och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodisk reflexion
  • kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material
  • kunna söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur
  • kunna på vårdad och stilistiskt adekvat tyska skriftligt presentera den genomförda undersökningen
  • kunna försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.

Innehåll

Kursen består av följande tre delkurser:

Delkurs 1. Temakurs i tysk språkvetenskap - historiska aspekter (7,5 hp)

I delkursen behandlas centrala texter från olika historiska epoker i syfte att belysa språkliga, politiska, teologiska och mediehistoriska utvecklingsprocesser.

Delkurs 2. Litteratur och offentlighet (7,5 hp)

I kursen behandlas den tyska litteraturens historia med fokus på olika aspekter av litteraturens förmedling, såsom förlagsväsen, bokhandel, litteraturkritik i tidningar och andra media samt litteraturens roll inom ramen för kulturella transferprocesser.

Delkurs 3. Examensarbete (15 hp)

K

rogram  Kursplan för Tyska D5

This page in English

Lyssna

Välja utbildning

Plugga på universitetet

Anmälan och antagning

Studera och bo i Uppsala

Studera och bo på Gotland

Examen och karriär

Kontakt

Kursplan för Tyska D5

German D5

KURSPLAN

LITTERATUR

30 högskolepoäng

Kurskod: 5TY051

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Tyska A1E 

Förklaring av koder

Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)

Inrättad: 2018-12-18

Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper

Gäller från: HT 2019

Behörighet: 135 hp inom ämneslärarprogrammet inklusive 90 hp tyska och 45 hp utbildningsvetenskapliga kärnkurser.

Ansvarig institution: Institutionen för moderna språk

Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Mål

Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om det tyska språket och den tyska litteraturen samt förtrogenhet med språk- och litteraturvetenskapliga metoder och problem.

Efter avslutad kurs ska studenten:

kunna redogöra för det tyska språkets utveckling i en politisk, teologisk, mediehistorisk och allmänt kulturhistorisk kontext

ha förmåga att läsa medelhögtyska texter samt nyhögtyska texter från 1500- och 1600-talen

ha grundläggande insikter i den tyska litteraturkritikens och litteraturvetenskapens historia

ha utökad kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp samt insikter i modern litteraturteori

självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning med utökade anspråk på ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt.

Dessutom ska studenten

- efter delkurs 1:

kunna redogöra för språkinterna och -externa orsaker till språkliga förändringar

ha vissa insikter i medeltidens och reformationstidens kulturella, politiska, religiösa och litterära förhållanden

känna till grundläggande drag i medelhögtyskans och den tidiga nyhögtyskans språkstruktur

ha insikt i texters retoriska funktion i olika historiska sammanhang.

- efter delkurs 2:

ha omfattande kunskaper om tysk litteraturhistoria från upplysningen och framåt med särskild fokus på nytidslitteratur

ha insikt i hur litteratur- och kulturhistoriska synsätt är kopplade till olika aspekter av förmedling

kunna redogöra för den tyska litteraturkritikens utveckling och relationen mellan litteratur och offentlighet

ha god kännedom om litteraturvetenskapliga begrepp och insikter i modern litteraturteori.

- efter delkurs 3:

kunna självständigt genomföra en undersökning inom ämnesdidaktik med relevans för läraryrket alternativt inom tysk språk- eller litteraturvetenskap

kunna självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem inom den valda inriktningen och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodisk reflexion

kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material

kunna söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur

kunna på vårdad och stilistiskt adekvat tyska skriftligt presentera den genomförda undersökningen

kunna försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.

Innehåll

Kursen består av följande tre delkurser:

Delkurs 1. Temakurs i tysk språkvetenskap - historiska aspekter (7,5 hp)

I delkursen behandlas centrala texter från olika historiska epoker i syfte att belysa språkliga, politiska, teologiska och mediehistoriska utvecklingsprocesser.

Delkurs 2. Litteratur och offentlighet (7,5 hp)

I delkursen behandlas den tyska litteraturens historia med fokus på olika aspekter av litteraturens förmedling, såsom förlagsväsen, bokhandel, litteraturkritik i tidningar och andra media samt litteraturens roll inom ramen för kulturella transferprocesser.

Delkurs 3. Examensarbete (15 hp)

Delkursen ger insikter i språkvetenskapens, litteraturvetenskapens eller ämnesdidaktikens teorier och metoder samt i problemformulering inom något av dessa områden. Ett examensarbete med språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller ämnesdidaktisk inriktning redovisas i form av en uppsats om 25 sidor på vårdad tyska. Såväl innehållsmässigt som formellt ska arbetet visa prov på ökad självständighet och säkrare tillämpning av vetenskaplig metodik. Handledare utses i särskild ordning. Ämnesval görs i samråd med denne. Som avslutning ska den studerande försvara sitt examensarbete vid ett seminarium. Inom delkursen ska den studerande även opponera på en annan students framlagda examensarbete.

Undervisning

Delkurs 1. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.

Delkurs 2. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.

Delkurs 3. Undervisningen ges i form av obligatoriska seminarier och enskild handledning.

Examination

Delkurs 1.

Skriftligt och muntligt prov.

Delkurs 2.

Muntliga presentationer med skriftliga papper av sammanfattande karaktär i samband med undervisningen samt avslutande skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 3.

Obligatorisk redovisning och ventilering av det egna arbetet i samband med det avslutande seminariet. Vid betygsättningen bedöms såväl innehållet som förmågan till ett vetenskapligt arbetssätt samt den formella och språkliga gestaltningen. Hänsyn tas även till opposition och försvar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För erhållande av slutbetyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 22,5 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin