Folkhälsa och folkhälsoarbete inom distriktssköterskans kompetensområde

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV384

Kod
3FV384
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Folkhälsovetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 3 mars 2023
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna arbeta utifrån ett holistiskt synsätt och med beaktande av livscykeln samt nationella, internationella- och intersektionella perspektiv med att kunna:

Kunskap och förståelse

1. identifiera och förklara grundläggande begrepp: hälsa, folkhälsa, epidemiologi, hälsans bestämningsfaktorer och folkhälsopolitiska mål

2. förklara sjukdomsförebyggande metoder samt strategier för folkhälsoarbete på olika nivåer

3. beskriva och förklara principer inom hälsopolitik och hälsoekonomi

4. beskriva och förklara hälso- och sjukdomsmönstrets utveckling i relation till samhällsutvecklingen nationellt och internationellt i ett epidemiologiskt perspektiv, med beaktande av miljö, livsvillkor, levnadsvanor, sociokulturella och mångkulturella faktorer

5. förklara lagar och författningar inom folkhälsoområdet

6. identifiera och problematisera över hur socioekonomi och olika diskrimineringsgrunder kan samverka och påverka hälsan

Färdigheter och förmågor

7. tillämpa kunskaper i personcentrerad kommunikation, motiverande samtal samt hälsolitteracitet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

8. bedöma barns,- ungdomars,-  vuxnas,- och äldres livssituation samt livsvillkorens betydelse för den (o)jämlika hälsan på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå

9. förklara och motivera åtgärdsbedömningar med ett holistiskt perspektiv utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter

10. kritiskt analysera forskning och strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet med syfte att ansvara för omvårdnadsutveckling och implementering av evidens i vården

Innehåll

  • Barns, ungdomars, vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett holistiskt-, nationellt-, internationellt-, intersektionellt- och livscykelperspektiv
  • Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med barn, ungdomar, vuxna och äldre.
  • Regionens och kommunens verksamhet, strategier och mål för barn, ungdomar, vuxna och äldre.
  • Hälsofrämjande arbete för specifika målgrupper.
  • Kommunikation, undervisning, personcentrerad pedagogik, motiverande samtal och hälsolitteracitet
  • Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer
  • Etik och mänskliga rättigheter
  • Hälsoekonomi och hälsopolitik
  • Lagar och författningar
  • Epidemiologi
  • Strategier för kvalitetsutveckling

Undervisning

Undervisningen ges i form av obligatoriska grupparbeten och seminarier. Utöver de obligatoriska momenten ges föreläsningar. En del av utbildningen baseras på webbaserad undervisning.

Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma för studenter på Campus Gotland.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter individuellt och i grupp. Därutöver sker kontinuerlig bedömning av obligatoriska moment.

Uppgifterna examineras utifrån de riktlinjer som anges av kursledare/examinator. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras vid 1. senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på lärplattform.

Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin