Svenska som andraspråk D

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5NS220

Kod
5NS220
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs.

Behörighetskrav

120 hp varav 90 hp från Svenska som andraspråk A, B och C

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i olika delar av ämnet svenska som andraspråk, både vad gäller ämnesdidaktik och ämnesteori.

Kursen består av tre delkurser. Den första delkursen är Svenskämnets texter i teori och praktik. Den andra delkursen utgörs av Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv eller Flerspråkighet och utbildning beroende på termin. Den tredje delkursen är Självständigt arbete. Nedan följer lärandemålen för respektive delkurs.

Svenskämnets texter i teori och praktik 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redovisa hur bedömning kan stödja elevers språkutveckling
  • redovisa fördjupad kunskap om texter och textteori
  • visa kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till användning av digitala verktyg i undervisningen
  • genomföra fördjupade analyser av elevtexter i förhållande till aktuella kunskapskrav
  • värdera och tillämpa metoder för läs- och skrivundervisning utifrån välgrundade didaktiska val.

Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för teorier om litteracitet och litteracitetsbegreppets framväxt ur ett andraspråksperspektiv,
  • diskutera kritisk litteracitet kopplat till identitet och makt,
  • problematisera relationen mellan litteracitet och andraspråksinlärares språk- och kunskapsutveckling,
  • analysera olika aspekter på litteracitet utifrån ett andraspråksperspektiv.

Flerspråkighet och utbildning 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • ​använda och diskutera för området relevanta begrepp
  • beskriva, diskutera och problematisera centrala frågeställningar, teorier och metoder inom området flerspråkighet och utbildning
  • beskriva, analysera och värdera olika utbildningsmodeller och undervisningspraktiker som kan stödja flerspråkiga individers lärande
  • analysera och diskutera konsekvenser av dominerande språkideologier i olika utbildningskontexter
  • föreslå teoretiskt och metodologiskt relevanta forskningsupplägg inom området flerspråkighet och utbildning samt diskutera deras styrkor och svagheter.

Självständigt arbete 15 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • identifiera ett vetenskapligt problem och formulera en väl avgränsad frågeställning
  • visa förmåga att inom givna tidsramar självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för forskningsområdet
  • självständigt samla in, kritiskt granska, bearbeta och analysera material utifrån frågeställningen
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • författa en vetenskapligt stringent uppsats med tydliga samband mellan frågeställning, teoretiska/metodologiska val och analys samt med god språklig form
  • kritiskt diskutera andras självständiga arbeten och muntligt försvara det egna
  • kritiskt värdera och presentera forskning samt ge relevant återkoppling på andras vetenskapliga undersökningar.

Innehåll

Nedan beskrivs innehållet i respektive delkurs.

Delkurs 1: Svenskämnets texter i teori och praktik 7,5 hp

Delkursen utgår från både språk och litteratur och ger fördjupad ämnesdidaktisk kunskap om svenskämnets texter i teori och praktik. I delkursen behandlas didaktiska perspektiv på elevers textproduktion i grundskolans senare år, gymnasieskolan och vuxenutbildningen, samt formativ och summativ bedömning av elevers skriftliga och muntliga prestationer. Vidare fördjupar delkursen ämnesdidaktisk kunskap om och i textteori, skrivundervisning, läsning och analys av skönlitteratur och sakprosa, samt boksamtal.

Delkurs 2: Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Kursen behandlar litteracitetsbegreppets framväxt och fördjupar teorier om litteracitet ur ett andraspråksperspektiv. På kursen diskuteras kritisk litteracitet med ett särskilt fokus på frågor kopplade till identitet och makt. Därtill fördjupas språkets och litteracitetens roll för kunskapsutveckling. Dessutom diskuteras multimodala aspekter i relation till teorier om litteracitet ur ett flerspråkighetsperspektiv.

Delkurs 2: Flerspråkighet och utbildning 7,5 hp

Kursen behandlar utbildningens roll i att stödja flerspråkighet och andraspråksinlärning. Under kursen exemplifieras och diskuteras forskning om utbildningsmodeller och undervisningspraktiker som visat sig vara framgångsrika i att stödja flerspråkiga individers lärande i olika samhälleliga kontexter. Olika sätt att organisera flerspråkig utbildning i Sverige diskuteras med beaktande av språk- och utbildningspolitiska ramverk. Under kursen görs även en kritisk genomlysning av forskning och hur nationella utbildningssystem bidrar till att normalisera vissa föreställningar om språk, utbildning och undervisning och vilka konsekvenser detta får för synen på flerspråkiga praktiker och deras talare. Centralt för kursen är att belysa ämnesområdets övergripande frågeställningar, teorier och metoder och forskningens praktiska implikationer.

Delkurs 3: Självständigt arbete 15 hp

I delkursen ingår att planera, genomföra och i en uppsats redovisa en avgränsad forskningsuppgift på avancerad nivå. Vidare ingår att försvara uppsatsen samt opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.

Undervisning

Delkurs 1. Svenskämnets texter i teori och praktik 7,5 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter.

Delkurs 2. Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer.

Delkurs 2. Flerspråkighet och utbildning 7,5 hp

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer. Studenter deltar aktivt genom att läsa, presentera och kritiskt granska forskningsartiklar och avhandlingstexter inom området.

Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp.

I kursen ges undervisning i form av seminarier och handledning.

Examination

Delkurs 1. Svenskämnets texter i teori och praktik 7,5 hp

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarier och genom muntliga och skriftliga uppgifter. Obligatoriska moment förekommer.

Delkurs 2. Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp.

Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter.

Delkurs 2. Flerspråkighet och utbildning 7,5 hp

Examinationen sker dels genom fullgörande av muntliga och skriftliga individuella och/eller gruppuppgifter under kursens gång och dels genom en skriftlig hemtentamen vid kursens slut.

Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp.

Examination sker genom det självständiga arbetet samt genom aktivt deltagande vid ett avslutande seminarium, där arbetet ventileras och där den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin