Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE193

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE193
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 juni 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-15 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan bara läsas inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng, och är där obligatorisk.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Innehåll

Kursen består av två delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
  • Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.

Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas olika aspekter av lärande i arbetslivet, såsom t.ex. förutsättningar för, processer och resultat av arbetsplatslärande. 

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp 
  • redogöra för förutsättningar för, processer och resultat av lärande i arbetslivet
  • redogöra för olika perspektiv på kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • diskutera och ge exempel på förutsättningar och hinder för vuxnas studier och för vuxenutbildningens framväxt

Innehåll

  • pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
  • betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande 
  • kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning
  • Human resource development och lärande på arbetsplatsen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp

Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv på lärande och kunskap och hur de kan förstås i relation till varandra. Perspektiven ska kunna användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande samt beskriva lärprocesser med utgångspunkt i olika teorier
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap samt ge exempel på hur olika kunskapsformer kan ta sig i uttryck i arbetslivet
  • identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
  • urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet

Innehåll

  • perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
  • olika kunskapsformer
  • lärande i arbetslivet
  • värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin