Populärkultur som historia
Kursplan, Avancerad nivå, 5HA721
- Kod
- 5HA721
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Historia A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 juni 2023
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Behörighetskrav
120 hp varav 90 hp i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- sammanfatta och redogöra för relationen mellan populärkultur och samhälle ur ett historiskt perspektiv
- kritiskt jämföra olika populärkulturella genrer under 1900-talet utifrån centrala teoretiska perspektiv som klass, genus, etnicitet
- tillämpa olika centrala teoretiska begrepp och perspektiv som används inom historisk forskning och populärkulturforskning
- redogöra för och värdera olika typer av populärkulturella källor och metoder för att svara på historievetenskapligt relevanta frågor
Innehåll
Kursen behandlar olika populärkulturella genrer och deras uttryck i relation till klass, etnicitet och genus. Exempel på genrer som behandlas är populärmusik, tecknade serier, film, television, bild, reklam. Populärkultur som det förstås är ett västerländskt fenomen, beroende på det konsumtionssamhälle som där utvecklades under 1900-talet, men kursen behandlar även andra världsdelars populärkulturella uttryck. I centrum för kursen står hur populärkulturella uttryck har utvecklats under 1900-talet i relation till samhällsomvandlingen och särskilt uppkomsten av konsumtionssamhället. Studenterna lär sig använda några centrala teoretiska begrepp och perspektiv som används inom forskningen om populärkultur som historia. Särskild vikt läggs vid praktiska övningar baserade på populärkulturella källor och metoder.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier.
Examination
Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.