Teknikbaserade affärsmodeller för cirkularitet

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TS346

Kod
1TS346
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar utveckling A1F, Industriell teknik A1F, Teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

150 hp inom teknik/naturvetenskap/farmaci, varav 15 hp på avancerad nivå. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • identifiera och utveckla teknikbaserade affärsmodeller med fokus på skapandet av cirkulär ekonomi,
  • analysera och föreslå affärsmöjligheter för företag som arbetar med nya teknologier för att uppnå systemövergripande cirkularitet, genom samarbete mellan flera aktörer,
  • vidareutveckla strategiska planer och affärstaktik genom att använda marknadsdata och konkurrenssignaler,
  • planera och genomföra pitchar och affärspresentationer.

Innehåll

Affärsmodeller och deras grundläggande komponenter. Analys av befintliga cirkulära affärsmodeller från olika teknikinstensiva branscher. Cirkularitet för en given produkt genom att använda kombinationer av återanvändning, delning, reparation, renovering, återtillverkning, materialåtervinning och energiutvinning. Syntes av nya teknikförstärkta affärsmodeller och deras roll som drivkraft för innovation och hållbarhet, enligt principen om "triple bottom line", i traditionella och nya tekniska industrier. Affärsmöjligheter och affärsmodeller för företag som arbetar med ny och framväxande teknik för systemövergripande cirkularitet genom samarbete mellan flera aktörer. Hantering av "wicked problems". Patent och andra immateriella rättigheter (IPR). Anpassning av strategiska planer efter marknadsdata och konkurrenssignaler.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och handledning av projekt.

Examination

Muntlig och skriftlig presentation av projektuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med 1TS323 Affärsmodellinnovation.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin