Avancerade batterimaterial
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB747
- Kod
- 1KB747
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Batteriteknik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - Ångström
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap. Materialanalys för batterier eller Yt- och materialanalys. Genomgången kurs Återuppladdningsbara batterier. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redovisa användningen av avancerade funktionella batterikomponenter och hur de påverkar batteriers prestanda och livslängd,
- föreslå, tillämpa och utvärdera lämpliga karakteriseringsstrategier för batterimaterial för att undersöka hälsostatus för batterier under och efter aktivt användande,
- presentera och kritiskt analysera material och koncept ämnade för framtidens batterisystem,
- använda aktuell vetenskaplig litteratur för att redovisa och kritiskt utvärdera forskningsfronten för avancerade batterimaterial,
- producera vetenskaplig text som presenterar och kritiskt analyserar aktuella ämnen kring avancerade batterimaterial.
Innehåll
Nanomaterial för energilagring. Funktionella material och komponenter. Självläkande material. Aktuella forskningsämnen inom material för energilagring. Projekt kring avancerad materialkarakterisering för batterier: neutronspridning, synkrotroner, tomografi, spektroskopi, tekniker för operando-karakterisering. Forskningslitteratur och kamratgranskning.
Undervisning
Seminarier och projekt.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp). Projekt med muntlig och skriftlig redovisning (2 hp). Aktivt deltagande i seminarier (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.