Prevention
Kursplan, Grundnivå, 2PP415
- Kod
- 2PP415
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 24 november 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 82,5 högskolepoäng vara fullgjorda på Psykologprogrammets kurser 1-11. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 3.
Mål
Moment 1: Prevention och folkhälsovetenskap (4hp)
Efter genomfört moment ska studenten kunna:
- redogöra för preventionsvetenskapens huvudsakliga forskningsområden och förklara deras relevans för förebyggande och hälsofrämjande arbete i teori och praktik;
- redogöra för de olika nivåerna av prevention samt beskriva skillnader och likheter mellan prevention, promotion och behandling av ohälsa;
- redogöra för evidensbaserade preventionsprogram för olika demografiska grupper och olika kontext;
- översiktligt redogöra för området folkhälsovetenskap;
- redogöra för huvuddragen i policy och strategier i arbetet med folkhälsofrågor, nationellt och internationellt;
- redogöra för området folkhälsovetenskap, förklara centrala begrepp inom detta område och beskriva hälsans bestämningsfaktorer;
- redogöra för psykologins roll i att förstå människors beteende i förhållande till samhällsfenomen såsom miljö, kultur, politik samt religion och i strävan att nå ett hållbart samhälle;
- redogöra för huvuddragen i policy och strategier på folkhälsoområdet och hur samverkan mellan forskning och praktik samt olika aktörer kan underlätta ett preventivt och hälsofrämjande arbete.
Moment 2 - Pedagogisk psykologi (3,5hp)
Efter genomfört moment ska studenten kunna:
- beskriva skollagens och socialstyrelsens styrning av elevhälsa samt skolans organisation;
- redogöra för skolpsykologens roll och exemplifiera arbetsinsatser på individ, grupp och organisationsnivå;
- analysera aktuell teoribildning och vetenskapliga data inom området pedagogisk psykologi och dess tillämpning inom pedagogisk verksamhet;
- redogöra för olika barn och ungdomars individers förutsättningar och villkor för lärande och utveckling;
- diskutera hur man kan tillämpa generella inlärningsprinciper på situationer och beteenden typiska för skolan;
- beskriva särskild begåvning samt specifika inlärningssvårigheter vid läs-, skriv, och matematikinlärning och hur dessa kan utredas;
- beskriva hur funktionsvariationer kan påverka inlärning och
- ge exempel på främjande insatser;
- beskriva riskfaktorer och konsekvenser av problemområden såsom stress, mobbing, skolfrånvaro, riskbeteenden och ge exempel på förebyggande åtgärder.
Innehåll
Kursen består av två moment; Moment 1: Prevention och Moment 2: Pedagogisk psykologi. Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om hur områdena prevention och pedagogisk psykologi kan förebygga ohälsa samt stimulera utveckling och lärande.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och praktiska verkstäder.
Examination
Kursen kommer att examineras genom praktiska moment och skriftliga uppgifter.