Prevention

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PP415

Kod
2PP415
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 24 november 2023
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 82,5 högskolepoäng vara fullgjorda på Psykologprogrammets kurser 1-11. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 3.

Mål

Moment 1: Prevention och folkhälsovetenskap (4hp)

Efter genomfört moment ska studenten kunna:

  • redogöra för preventionsvetenskapens huvudsakliga forskningsområden och förklara deras relevans för förebyggande och hälsofrämjande arbete i teori och praktik;
  • redogöra för de olika nivåerna av prevention samt beskriva skillnader och likheter mellan prevention, promotion och behandling av ohälsa;
  • redogöra för evidensbaserade preventionsprogram för olika demografiska grupper och olika kontext;
  • översiktligt redogöra för området folkhälsovetenskap;
  • redogöra för huvuddragen i policy och strategier i arbetet med folkhälsofrågor, nationellt och internationellt;
  • redogöra för området folkhälsovetenskap, förklara centrala begrepp inom detta område och beskriva hälsans bestämningsfaktorer;
  • redogöra för psykologins roll i att förstå människors beteende i förhållande till samhällsfenomen såsom miljö, kultur, politik samt religion och i strävan att nå ett hållbart samhälle;
  • redogöra för huvuddragen i policy och strategier på folkhälsoområdet och hur samverkan mellan forskning och praktik samt olika aktörer kan underlätta ett preventivt och hälsofrämjande arbete.

Moment 2 - Pedagogisk psykologi (3,5hp)

Efter genomfört moment ska studenten kunna:

  • beskriva skollagens och socialstyrelsens styrning av elevhälsa samt skolans organisation;
  • redogöra för skolpsykologens roll och exemplifiera arbetsinsatser på individ, grupp och organisationsnivå;
  • analysera aktuell teoribildning och vetenskapliga data inom området pedagogisk psykologi och dess tillämpning inom pedagogisk verksamhet;
  • redogöra för olika barn och ungdomars individers förutsättningar och villkor för lärande och utveckling;
  • diskutera hur man kan tillämpa generella inlärningsprinciper på situationer och beteenden typiska för skolan;
  • beskriva särskild begåvning samt specifika inlärningssvårigheter vid läs-, skriv, och matematikinlärning och hur dessa kan utredas;
  • beskriva hur funktionsvariationer kan påverka inlärning och
  • ge exempel på främjande insatser;
  • beskriva riskfaktorer och konsekvenser av problemområden såsom stress, mobbing, skolfrånvaro, riskbeteenden och ge exempel på förebyggande åtgärder.

Innehåll

Kursen består av två moment; Moment 1: Prevention och Moment 2: Pedagogisk psykologi. Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om hur områdena prevention och pedagogisk psykologi kan förebygga ohälsa samt stimulera utveckling och lärande.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar och praktiska verkstäder.

Examination

Kursen kommer att examineras genom praktiska moment och skriftliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin