Diabetes hos barn, ungdomar och äldre
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME105
- Kod
- 3ME105
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 20 mars 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ges på termin 2 inom specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot diabetesvård. Kursen utgörs av teoretiska studier (5hp), klinisk/ praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning (2,5 hp).
Behörighetskrav
Godkända kurser från termin 1 (15 hp) samt godkänd VFU-placering på Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning diabetesvård.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för diabetessjuksköterskans profession och kompetensområde inom barn- och ungdomsvård och äldrevården för personer med diabetes
- redogöra för diabetessjukdomens patofysiologi och symptom hos barn och ungdomar respektive äldre personer med diabetes
- förklara barnets utvecklingsstadier, hormonella förändringar vid pubertet och dess inverkan på diabetessjukdomen
- identifiera riskbeteenden hos barn och ungdom med diabetes
- redogöra för den normala processen vid åldrande i relation till diabetes
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
6. bedöma den äldres behov av assisterad egenvård vid diabetes
7. analysera och bedöma ordinerad diabetesbehandling i förhållande till kost hos den äldre
8. identifiera och analysera etiska situationer i samband med omsorgsboende bland äldre
9. bedöma behovet av behandling i livets slutskede för personer med diabetes
10. bedöma omvårdnadsåtgärder vid akuta diabeteskomplikationer hos barn, ungdom samt äldre personer med diabetes
11. analysera och bedöma speciella behov hos barn och ungdom med typ 1 och typ 2 diabetes
12. bedöma nivå av insulinbehandling i förhållande till kost och träning hos barn och ungdomar med diabetes
13. bedöma egenvårdsbehov hos barn, ungdomar och äldre personer med diabetes
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
14. ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat för barn, ungdomar samt äldrepersoner med diabetes
15. på vetenskaplig grund analysera specifika insatser för barn, ungdomar och äldre personer med diabetes
16. värdera och analysera registerdata i relation till nationella riktlinjer
Innehåll
Egenvårdsbehov hos den äldre personen med diabetes.
Assisterad egenvård till den äldre personen med diabetes.
Patofysiologi och symptom i samband med diabetes hos den äldre. Diabetesbehandling i relation till kosten hos den äldre personer med diabetes.
Speciella problem i samband med omsorgsboende.
Evidensbaserad medicin och vård hos äldre med diabetes.
Diabetes hos barn- och ungdomar i Sverige.
Egenvård vid diabetes hos barn och ungdom.
Barnets utvecklingsstadier, hormonella förändringar vid pubertet och inverkan på diabetes. Riskbeteenden hos ungdomar med diabetes.
Föräldrastöd till barn och ungdomar med diabetes
Insulinbehandling i relation till kost och träning hos barn/ungdomar med diabetes
Evidensbaserad medicin och vård vid diabetes hos barn och ungdomar (med diabetes).
Etiska och samhälleliga aspekter.
Hållbar utveckling.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, studentaktiverande aktiviteter, gruppövningar samt VFU.
Obligatoriska moment:
Introduktion till kurs.
Examination
Examinationsformer
- Skriftlig och muntlig presentation (2 hp), mål 15, 16
- Hemtentamen äldre (1,5 hp), mål 1-2, 5, 6-8, 14, 15
- Hemtentamen barn och ungdom (1,5 hp), mål 1-4, 10-15
- Verksamhetsförlagd utbildning (2,5 hp), studenten får välja mellan VFU inom barnsjukvård eller äldrevård.
Mål: Alla: 1, 13. Äldrevård: 5, 6-8. Barn: 11, 12.
Undantag från examinationsformer
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en student rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Krav för godkänt
För godkänd kurs krävs godkänt resultat i skriftliga och praktiska examinationer inom samtliga delämnen, samt godkänt deltagande i de obligatoriska momenten. För godkänd kurs krävs också godkänd klinisk tjänsgöring på vårdcentral alternativt diabetesmottagning.
Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras vid 1. Senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. Vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning, VFU och praktiskt prov kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.
Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle. Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.
Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.
Övriga föreskrifter
För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på lärarplattform. Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.
VFU kan vara förlagd vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.
Kurslitteratur
Litteraturlista finns tillgänglig på nätet.