Informationssökning (avancerad nivå)
Kursplan, Avancerad nivå, 5LN712
- Kod
- 5LN712
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Språkteknologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 mars 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Behörighetskrav
Kandidatexamen samt (1) 60 hp språkteknologi/datorlingvistik, eller (2) 60 hp datavetenskap, eller (3) 60 hp i något språkvetenskapligt ämne, 7,5 hp programmering och 7,5 hp logik/diskret matematik. Kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna
- beskriva informationssökningens roll som område och hur det relaterar till språkteknologi och naturlig språkförståelse
- analysera och utvärdera befintliga informationssökningssystem och förklara skillnaderna mellan dem
- i detalj förklara de vanligaste teknikerna för att indexera ett dokument, såväl som klassificeringsdelen, och hur man tillämpar dessa tekniker på stora datamängder
- analysera och kritiskt granska vetenskapliga publikationer inom informationssökningsområdet
- beskriva och analysera hur frågesvarsystem fungerar
- beskriva skillnaden mellan argumentutvinning och informationsextraktion samt kunna analysera tillgängliga metoder för argumentutvinning
- implementera ett enkelt informationssökningssystem och i detalj förklara hur neurala informationssökningssystem fungerar
- formulera och kritiskt diskutera de metodologiska antaganden som de tekniker som nämns i kursen gör.
Innehåll
Kursen ger en översikt över informationssökning som en tillämpning inom datorlingvistik, med tonvikt på grundläggande tekniker samt utvärderingsmetoder.
Undervisning
Undervisningen sker i form av lektioner och laborationer under handledning.
Examination
Examination sker genom muntlig och skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter. Detaljer om examinationen ges vid kursstart.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.