Dräkt- och interiörhistoria
Kursplan, Grundnivå, 5KV822
- Kod
- 5KV822
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Textilvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 mars 2024
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten:
Kunskapsmål
ha kunskap om den tidigmoderna, västerländska modehistorien och inredningskonsten mellan 1500-1900, samt insikter i hur dräkt- och interiör samverkade med historiska, kulturella, ekonomiska och sociala processer.
ha kännedom om olika typer av källmaterial och kunna reflektera över begrepp och teoretiska perspektiv inom ämnet.
Färdighetsmål
kunna beskriva och förklara karaktäristiska drag inom dräkt- och interiör under ovannämnda tidsperiod.
kunna diskutera och problematisera modets och inredningskonstens betydelse och uttryck genom historien.
kunna tolka och analysera visuell och materiell kultur med anknytning till dräkt- och interiörhistorien.
kunna kommunicera sina kunskaper skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna kritiskt reflektera kring sambandet mellan mode- och interiörhistorien.
ha förståelse för hur perspektiv som klass, genus, social och kulturell mångfald präglat synen på kropp, kläder och rum genom historien.
Innehåll
Kursen är kronologiskt och tematiskt upplagd.. Förhållandet mellan kropp, kläder och interiörer analyseras utifrån olika teman som diskrepansen mellan offentligt och privat, sociala praktiker och aktörer, hierarkier och maktstrukturer, aspekter på genus, självbild och identitet. Svenska miljöer studeras utifrån en internationell bakgrund. Kursen omfattar fyra delkurser där varje tidsepok studeras ur såväl ett konst- som dräkthistoriskt perspektiv:
1500-talets hovkultur, 4.5 hp
Yppighet och prakt under 1600-talet, 9 hp
1700-talets mode och miljöer, 9 hp
Borgerlig kultur, industrialism och nationalromantik under 1800-talet, 7.5 hp
Undervisning
Undervisningen är nätbaserad och bygger på en problem- och dialogorienterad pedagogik som sätter den enskilde studentens interaktion med lärare och med andra studenter i fokus. Till detta kommer metodövningar i form av seminarier via videolänk samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker skriftligt. Delkurserna bedöms med betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För fullständigt slutbetyg på hela kursen krävs att samtliga fyra delkurser tenterats samt att skriftliga inlämningsuppgifter godkänts. Bedömningskriterier meddelas vid kursstart.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.