Förlagsstudier

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 5LV279

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Information om kurslitteraturen

En stor del av kurslitteraturen finns tillgänglig online. Johan Svedjedals bok "Författare och förläggare och andra litteratursociologiska studier" går att köpa på expeditionen, medan delar av kursmaterialet kommer att finnas i läspärm eller i hyllan utanför expeditionen.

Studenterna uppmanas att införskaffa Ann Steiners "Litteraturen i Mediesamhället", Claire Squires "Marketing Literature" och Nicole Matthews and Nickianne Moody (red.) "Judging a book by its cover: fans, publishers, designers, and the marketing of fiction" i god tid innan kursens påbörjan.

Observera att litteraturlistan är tematiskt upplagd i korrelation med seminarierna.

Introduktion till förlagsstudier

Bokmarknaden i Sverige och Sverige i världen

Förlagshistoria och samtid I och II (Obs! Dubbelseminarium)

Kursiv läsning

Nedanstående litteratur läsas kursivt med fokus på vissa kapitel. Fokusera på att skapa en överblick (Läsexemplar tillgängliga utanför expeditionen. Per bok Gedins bok finns i pocket.)

Obs! Till den andra delen av detta dubbelseminarium förväntas studenterna att ge en 5-10 minuters presentation av ett mindre svenskt förlag med avseende på historia, profil och utgivning.

Förlagsarbetet

Konglomeratisering, oberoende och striden om värde

Marknadsföring

Bokhandeln

OBS! Till detta seminarium uppmanas studenterna att på egen hand bekanta sig med det svenska utbudet på läsplattor, e-böcker och digitala tjänster kopplade till läsning. Se gärna länklista.

Finansiering, försörjning, stöd och villkor

Övriga intressanta/användbara länkar m.m.

Branschnyheter

Bokmässor

Akademiska tidskrifter

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin