Förlagsstudier
Litteraturlista, Avancerad nivå, 5LV279
Information om kurslitteraturen
En stor del av kurslitteraturen finns tillgänglig online. Johan Svedjedals bok "Författare och förläggare och andra litteratursociologiska studier" går att köpa på expeditionen, medan delar av kursmaterialet kommer att finnas i läspärm eller i hyllan utanför expeditionen.
Studenterna uppmanas att införskaffa Ann Steiners "Litteraturen i Mediesamhället", Claire Squires "Marketing Literature" och Nicole Matthews and Nickianne Moody (red.) "Judging a book by its cover: fans, publishers, designers, and the marketing of fiction" i god tid innan kursens påbörjan.
Observera att litteraturlistan är tematiskt upplagd i korrelation med seminarierna.
Introduktion till förlagsstudier
- Bourdieu, Pierre, Konstens regler: det litterära fältets uppkomst och struktur, Stehag, B. Östlings bokförl. Symposion, 2000 (Läses: Särskilt förord och introduktion)
- Petersson, Bo, Förlag och förläggare: En historisk bakgrund, Ingår i: Böcker och bibliotek: bokhistoriska texter, Lund, Studentlitteratur, 1998, s. 147–180
- Steiner, Ann, Litteraturen i mediesamhället, 2., uppdaterade, rev. och något utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012 (Läses: Introduktion, s. 7–23)
- Svedjedal, Johan, Författare och förläggare och andra litteratursociologiska studier, Hedemora, Gidlund, 1994 (Läses: "Författare och förläggare", s. 9–35)
Bokmarknaden i Sverige och Sverige i världen
- Thompson, John B., Merchants of culture: the publishing business in the twenty-first century, Cambridge, Polity, 2010 (Läses: Kapitel 2, "The rise of Literary Agents", s. 58–99)
- Steiner, Ann, Litteraturen i mediesamhället, 2., uppdaterade, rev. och något utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012 (Läses, Kapitel 3, "Förlag och utgiving av litteratur", s. 67–111)
- Steiner, Ann, Läsarnas marknad, marknadens läsare: Reflektioner över litteraturens materiella villkor, Ingår i: Läsarnas marknad, marknadens läsare: en forskningsantologi, Stockholm, Fritze, 2012, s. 27–44
- Schultz Nybacka, Pamela, Bokläsning i överflödssamhället - ett konsumtionsperspektiv, Ingår i: Läsarnas marknad, marknadens läsare: en forskningsantologi, Stockholm, Fritze, 2012 (s. 179–189)
- Lindqvist, Yvonne, Det globala översättningsfältet och den svenska översättningsmarknaden, Ingår i: Läsarnas marknad, marknadens läsare: en forskningsantologi, Stockholm, Fritze, 2012, s. 219–232
- Svedjedal, Johan, Svensk skönlitteratur i världsperspektiv, Ingår i: Läsarnas marknad, marknadens läsare: en forskningsantologi, Stockholm, Fritze, 2012, s. 233–246
- Warnqvist, Åsa, Frågan som alla glömde: vem tar fram statistiken?: Utmaningar i kartläggningen av den svenska bokutgivningen, Ingår i: Läsarnas marknad, marknadens läsare: en forskningsantologi, Stockholm, Fritze, 2012, s. 353–360
Förlagshistoria och samtid I och II (Obs! Dubbelseminarium)
- Svedjedal, Johan, Författare och förläggare och andra litteratursociologiska studier, Hedemora, Gidlund, 1994 (Läses: Kapitel 4, 5 och 6.)
- Bonnier, Eva, Börs och katedral: sex generationer Bonniers, Stockholm, Bonnier, 2003 (Finns tillgänglig online: https:/
/ ojs.sub.su.se/ ojs/ index.php/ helms/ article/ viewFile/ 44/ 36) - Nauwerck, Malin, Penguin gjorde god litteratur till ett varumärke, Svenska Dagbladet, 19 mars, 2011, länk till artikel
- McCleery, Alistair, The Return of the Publisher to Book History: The Case of Allen Lane: Regina v. Penguin Books, 1960, Ingår i: Book history, vol. 5, 2002, s. 161–185
Kursiv läsning
Nedanstående litteratur läsas kursivt med fokus på vissa kapitel. Fokusera på att skapa en överblick (Läsexemplar tillgängliga utanför expeditionen. Per bok Gedins bok finns i pocket.)
- Svedjedal, Johan, Spektrum 1931-1935: den svenska drömmen: tidskrift och förlag i 1930-talets kultur, Stockholm, Wahlström & Widstrand, 2011
- Gedin, Per I., Förläggarliv, [Ny utg.], Stockholm, MånPocket, 2000 (Utgiven första gången år 1999.)
- Peterson, Bo, PAN på Riddarholmen: Norstedts 1910-1973, Stockholm, Norstedt, 1998 (Läses: Särskilt kapitel 13, 15, 16.)
- Österberg, Carin, Natur och kultur: en förlagskrönika: 1922-1986, Stockholm, Natur och kultur, 1987 (Läses: Särskilt s. 253–302)
Obs! Till den andra delen av detta dubbelseminarium förväntas studenterna att ge en 5-10 minuters presentation av ett mindre svenskt förlag med avseende på historia, profil och utgivning.
Förlagsarbetet
- Söderlund, Petra, Selma Lagerlöf & Co: litteratursociologiska och textkritiska analyser, Uppsala, Avdelningen för litteratursociologi, Uppsala universitet, 2010 (Finns tillgänglig online: http:/
/ www.littvet.uu.se/ om_oss/ personal/ hemsidor_s-o/ petra_soderlund/ ) - Hemmungs Wirtén, Eva, Global infatuation: explorations in transnational publishing and texts: the case of Harlequin Enterprises and Sweden, Uppsala, Section for Sociology of Literature at the Dept. of Literature (Avd. för litteratursociologi vid Litteraturvetenskapliga institutionen), Univ., 1998 (Läses: "The Global made Local", s. 121–155)
- Caves, Richard E, Creative industries: contracts between art and commerce, Cambridge, Mass., Harvard University Press, 2000 (Läses: "Artist and Gatekeeper", s. 52–73)
- Remnick, David, Tuffa strykningar, Ingår i: Atlas litterära tillägg, nr. 1, s. 10–20
Konglomeratisering, oberoende och striden om värde
- Jones, Derek, Censorship: a world encyclopedia, London, Fitzroy Dearborn, 2001 (Läses:"Market Censorship", s. 1542 - 1545)
- Schiffrin, André, The business of books: how international conglomerates took over publishing and changed the way we read, London, Verso, 2000 (Läses: "Market Censorship", s. 103–128)
- De Bellaigue, Eric, British book publishing as a business since the 1960s: selected essays, London, British Library, 2004 (Läses: "Imprints Under Conglomeration", s. 12–27)
- Hemmungs - Wirtén, Eva, The Global Market 1970-2000: Consumers, Ingår i: A companion to the history of the book, Oxford, Blackwell, 2007, s. 406–418
- Winkler, Förlag går ihop mot maktkoncentrationen, Ingår i: Svensk bokhandel: Svenska bokförläggareföreningens och Svenska bokhandlareföreningens officiella organ, nr. 14, 2010 (Artikeln publicerades den 9/
9 2010) - Winkler, Lasse, De Oberoende: En nödvändig kraftsamling, Ingår i: Svensk bokhandel: Svenska bokförläggareföreningens och Svenska bokhandlareföreningens officiella organ, nr. 14, 2010, s. – (Artikeln publicerades den 10/
9 2010) - Edenborg, Carl-Michael, De Oberoende, Vertigomannen, 2010, Länk till blogg
Marknadsföring
- Squires, Claire., Marketing literature: The making of contemporary writing in Britain, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2007 (Läses: "Introduction" och "Part 1", s. 1–105)
- Määttä, Jerry, Raketsommar: science fiction i Sverige 1950-1968, Lund, Ellerström, 2006 (Läses: s. 337–369)
- Nauwerck, Malin, Sarah Waters fastklämd i grafisk korsett, Ingår i: Svenska dagbladet., 8/7 2010
- Leonardz, Jenny, Vännerna styr vad vi läser, Ingår i: Svenska dagbladet., 16/1 2012 (Artikeln hittas även via: http:/
/ www.booked.nu)
Bokhandeln
- Svedjedal, Johan, Kommissionssystemets epok: Svensk bokbransch 1843-1970, Ingår i: Bokbranschen i Sverige: utvecklingen mellan 1973 och 2003: rapport från Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen, Stockholm, Svenska bokhandlareföreningen, 2003
- Bohlund, Kjell, Bokmarknaden 2010: rapport från Svenska förläggareföreningen, SvF, Stockholm, Svenska förläggareföreningen, 2010
- Steiner, Ann, Litteraturen i mediesamhället, 2., uppdaterade, rev. och något utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012 (Läses: Kapitel 4, "Försäljning och distribution", s. 113–141)
OBS! Till detta seminarium uppmanas studenterna att på egen hand bekanta sig med det svenska utbudet på läsplattor, e-böcker och digitala tjänster kopplade till läsning. Se gärna länklista.
Finansiering, försörjning, stöd och villkor
- Steiner, Ann, Litteraturen i mediesamhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009 (Läses: Kapitel 6, "Litteraturens offentligheter, litteraturens politik", s. 179–219)
- English, James F.; Frow, John, Literary Authorship and Celebrity Culture, Ingår i: A concise companion to contemporary British fiction, Oxford, Blackwell, 2005, s. 39–57
- Määttä, Jerry, Pengar, prestige, publicitet: Litterära priser i Sverige 1786-2009, Ingår i: Samlaren: tidskrift / utgifven af Svenska litteratursällskapets arbetsutskott, 2010, s. 232–329
- Miller, Laura J., The Best-Seller List as Marketing Tool and Historical Fiction, Ingår i: Book history, vol. 3, 2000, s. 286–304
Övriga intressanta/användbara länkar m.m.
- Bokhistoria, Jeremy Norman & Co, Bokhistorisk tidslinje
- Försäljningssiffror, Nielsenbookscan, Länk till sida
- The Reading Experience Database (RED), 1450-1945, The Open University, RED database
- Om publicering, Publit, www.publit.se
- Om Publit, Publit, www.publit.se
- Om Elib, Elib, www.elib.se
- Andersson, Jonas; Snickars, Pelle (Red.), Efter The Pirate Bay (Antologi om digital litteratur), Kungliga biblioteket, Mediehistoriskt arkiv 19, Länk till antologi
Branschnyheter
- Bookbrunch, Book Brunch Ltd., länk till hemsida
- The Bookseller, Bookseller Media Ltd., Länk till hemsida
- Futurebook, The Bookseller, Länk till Booksellers blogg
- Svensk bokhandel: Svenska bokförläggareföreningens och Svenska bokhandlareföreningens officiella organ
Bokmässor
- Franfurtmässan, Frankfurter Buchmesse, Länk till mässans hemsida
- Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, www.bok-bibliotek.se, Länk till bokmässans hemsida