Didaktiska perspektiv på ämnesspråk och text

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE069

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Achugar, M.; Schleppegrell, M.J., Beyond connectors: The construction of cause in history textbooks., Linguistics and Education, 16(3), 2005Obligatorisk (s. 298–318. 20 s.)
  • Aikenhead, Transcending Cultural Borders: Implications for Science Teaching., Journal for Science & Technology Education 17, 1998Obligatorisk (s. 45–66. 21 s.)
  • Dale, A.; Newman, L., Sustainable development, education and literacy, International Journal of Sustainability in Higher Education, 6(4), 2005Obligatorisk (s. 351–362. 11 s.)
  • Folkeryd Wiksten, Jenny; af Geijerstam, Åsa, Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld - exemplet svenska i lektion.se, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (I: Dagrun Skjelbred & Aslaug Veum Artikkelsamling fra den morsmålsdidaktiske konferansen i Tönsberg november 2011. Preliminär titel. 12 s.)
  • Freebody, P.; Luke, A., Literacies programs: Debates and demands in cultural context, Prospect: Australian Journal of TESOL, 5(7), 1990Obligatorisk (s. 7–16. 9 s.)
  • Jakobson, B.; Axelsson, M., "Beating about the bush" on the how and why in elementary school science, Education Inquiry, 15, 2012Obligatorisk (15 s.)
  • Luke; Freebody, Further Notes on the Four Resources Model, http://www.readingonline.org/research/lukefreebody.html, 1999Obligatorisk (10 s.)
  • Magnusson, Ulrika, Språk i ämnet, Göteborg, Institutionen för svenska språket/Skolverket, 2008Obligatorisk
  • Almqvist, J. m.fl., Pragmatiska studier av meningsskapande, Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Obligatorisk (s. 11–24. 13 s.)
  • Quennerstedt, M., Pragmatisk diskursanalys av praktiknära texter. En analys av meningsskapandets institutionella innehåll och villkor., Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Obligatorisk (s. 89–113. 25 s.)
  • Schleppegrell, M., The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review, ingår i: Reading & Writing Quarterly 23(2), 2007Obligatorisk (s. 139–159. 20 s.)
  • Schleppegrell, Mary J, The language of schooling: a functional linguistics perspective, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 2004Obligatorisk
  • Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Obligatorisk
  • Läroplaner, ämnesplaner och kursplaner (www.skolverket.se), Skolverket, Skolverkets webbsidaObligatorisk (ca 30 s.)
  • Street, Brian; Lefstein, Adam, Literacy: An Advanced Resource Book for Students, London, Routledge, 2008Obligatorisk (s. 1–45, 142–190. 93s.)
  • Veel, R.; Coffin, C., Learning to Think Like an Historian: The Language of Secondary School History, Ingår i: Hasan, R., Williams, G., (red), Literacy in society. New York: Addison Wesley Longman., 1996Obligatorisk (s. 191–231. 40 s.)
  • Winther Jørgensen, Marianne; Phillips, Louise, Diskursanalys som teori och metod., Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk (180 s.)
  • Öhman, M, Att analysera socialisationens riktning ur ett maktperspektiv, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, nr. 3, 2008, s. 69–89Obligatorisk (s. 69–89. 20 s.)
  • Östman, Leif; Almqist, Jonas, What do values and Norms Have to Do with Scientific Literacy?, Ingår i: Cedric Linder, Leif Östman, Douglas A. Roberts, Per-Olof Wickman, Gaalen Erickson & Allan MacKinnon (red.) Exploring the Landscape of Scientific Literacy. London: Routledge, 2011Obligatorisk (16 s.)

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin