Allmänt utbildningsområde I
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4DI015
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag, 7,5 hp - Gäller från och med vt 2008
- Ambjörnsson, Fanny, Kom nu hora, så går vi!, Ingår i: Sexualitetens omvandlingar: politisk lesbiskhet, unga kristna och machokulturer., Göteborg, Daidalos, 2003, s. 125–152 (25 s.)
- Andersson, Jeanette, Mot en annan framtid., Stockholm, Utgiven av Rättvisemärkt och Rena kläder., 2005 (Kap 6.www.rattvisemarkt.se/
obj/ docpart/ b/ b75fla6fc3519613cacb625823c5da78.pdf) - Boken om pedagogerna, 5., [rev. och utök.] uppl., Stockholm, Liber, 2005 (Del 3, s 258–343. 86 s.)
- Broady, Donald, Bildningstraditioner och läroplaner, Ingår i: Skola för bildning: huvudbetänkande., Stockholm, Allmänna förl., 1992, s. 347–370, 23 s. (Kapitel 1 s 12–22. 10 s. Rapporten finns att hämta på www.skolverket.se)
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen., Stockholm, KRUT, 1998
- Den mångtydiga skolan: utbildning i det postmoderna samhället, Lund, Studentlitteratur, 2006 (Niclas Månsson (2006). Romers möte med den svenska skolan. S. 111–130. 19 s.)
- Ekman, Joakim; Todosijevic, Sladjana, Unga demokrater: en översikt av den aktuella forskningen om ungdomar, politik och skolans demokrativärden, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Sid 1–42. 41 s.)
- Grundskolan: kursplaner och betygskriterier., 1. uppl., Stockholm, Statens skolverk, 2000
- Gustavsson, Bernt; Wahlström, Ninne, Vetandet, kunnandet och klokheten.: Tre former av kunskap och hur dessa framträder i gymnasieskolans kursplaner (Rapport Skolverket 2004. 44 s.Rapporten finns att hämta på www.skolverket.se)
- Hedlin, Maria, Lilla genushäftet: om genus och skolans jämställdhetsmål, Kalmar, Högsk., 2004 (www.6mix.nu/
files/ LillaGenushaftet.pdf) - Hållbar utveckling i praktiken: så gjorde vi på vår skola., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling (Kapitel 1, s 11–24. 13 s.)
- Liedman, Sven-Eric, Att se sig själv i andra: om solidaritet, [Ny utg.], Stockholm, Bonnier, 2000
- Läroplan för de frivilliga skolformerna. Lpf94., Skolverket/Fritzes
- Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet, Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1998
- Läroplan för förskolan: Lpfö 98., Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1998
- Molander, Bengt, Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 1997, s. 7–18 (11 s.)
- Sahlström, Jenny, En utmaning för heteronormen: Lärares kunskapsbehov och ansvar inom områdena sexuell läggning och homofobi, Stockholm, Under ytan, 2006 (Rapporten finns publicerad på projektets hemsida: http:/
/ app.rfsl.se/ apa/ 37/ public_files/ UY_En _utmaning_ for_heteronormen.pdf) - Tallberg Broman, Ingegerd, Pedagogiskt arbete och kön: med historiska och nutida exempel., Lund, Studentlitteratur, 2002 (Kapitel 1–4 och 8–10. 129 s.)
Huvudgrupp 2
Läroplanerna finns även på:
http://www.skolverket.se/sb/d/468
Huvudgrupp 3
- Wickenberg, Per, Från miljöundervisning till lärande för hållbar utveckling., Ingår i: Hållbar utveckling i skolan: miljöundervisning och utbildning för hållbar utveckling i svensk skola., Stockholm, Statens skolverk, 2002, s. 16–21 (Finns att hämta på www.skolverket.se6 s.)
- Zackari, Gunilla; Modigh, Fredrik; Stalfelt, Pernilla, Värdegrundsboken: om samtal för demokrati i skolan, Stockholm, Värdegrundsprojektet, Utbildningsdep., Regeringskansliet, 2000 (Värdegrundsboken finns även på Skolverkets hemsida: www.skolverket.se)
- Östman, Leif; Öhman, Johan, Miljöundervisningens olika traditioner., Ingår i: Hållbar utveckling i skolan: miljöundervisning och utbildning för hållbar utveckling i svensk skola., Stockholm, Statens skolverk, 2002, s. 12–15 (Finns att hämta på www.skolverket.se4 s.)
Huvudgrupp 4
Välj EN av följande böcker:
Huvudgrupp 5
- Bozarslan, Aycan, Möte med mångfald: förskolan som arena för integration, 1. uppl., Hässelby, Runa, 2001
- Gannerud, Eva, Lärares liv och arbete i ett genusperspektiv, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2001
- Kindenberg, Ulla; Persson, Anders; Wallin, Gunhild, Skolliv: om skolan som arbetsplats, 1. uppl., Malmö, Liber, 2006
- Rapporter från ett skolgolv: tio lärare om dilemman och glädjeämnen i skolan, 1. uppl., Stockholm, Arbetslivsinstitutet, 2006
Huvudgrupp 6
Totalt ca 1000 sidor
Delkurs: Lärande och kommunikation, 7,5 hp - Gäller från och med ht 2008
- Boken om pedagogerna, 5., [rev. och utök.] uppl., Stockholm, Liber, 2005 (Del 1 och 2. S 7–256. 250 s.)
- Fast, Carina, Berätta!: inspiration och teknik., 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2001
- Fraurud, Kari; Bijvoet, Ellen, Multietniska ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer., Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004 (30 s.)
- Gustavsson, Bernt, Vad är kunskap?: en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2002
- Hägg, Kerstin; Kuoppa, Svea Maria, Professionell vägledning: med samtal som redskap, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Prage, Synnöve; Svedner, Per Olov, Tala - samtala - lära: om lärares och elevers tal i undervisningen: en handledning., 1. uppl., Uppsala, Kunskapsföretaget, 2000
- Sandström Madsén, Ingegärd, Samtala, läsa och skriva för att lära: i ett utvecklingsperspektiv från förskola till högskola, Kristianstad, Kristianstad University Press, 2007
Huvudgrupp 8
Artiklar ca 100 s., enligt lärares anvisningar
Huvudgrupp 9
Totalt ca 925 sidor
Delkurs: Ledarskap och grupprocesser, 7,5 hp - Gäller från och med ht 2007
- Granström, Kjell, Om vuxnas samarbete och kompetensutnyttjande, Ingår i: Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling., Stockholm, Skolverket, 2003, s. 13–28 (15 s.)
Finns som PDF-fil: http://www2.skolverket.se
Huvudgrupp 11
Välj en av följande två böcker:
Huvudgrupp 12
- Kullberg, Birgitta, Etnografi i klassrummet., 2., [rev.]uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004 (s 91–185, 195–230. 129 s.)
Huvudgrupp 13
eller
Huvudgrupp 14
- Kaijser, Lars; Öhlander, Magnus, Etnologiskt fältarbete, Lund, Studentlitteratur, 1999
Huvudgrupp 15
- Läroplaner för förskolan Lpfö 98, det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94), de frivilliga skolformerna LPF94., Stockholm, Lärarförb., 2001
- Stensaasen, Svein; Sletta, Olav, Grupprocesser: om inlärning och samarbete i grupper., 2. utg., Stockholm, Natur och kultur, 2000
- Tillberg, Ulrika, Ledarskap och samarbete: en jämförande fallstudie i tre skolor., Stockholm, Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögsk., 2003 (Kap 11, 14. 16 s.)
- Åberg, Karin; Strömberg, Helena Paulin, Arbetslag i skolan., Solna, Ekelund, 1999
Tema: Ledarskap, arbetsklimat.
Välj en av följande:
- Axiö, Annika; Palmquist, Berit, Utveckla ledarskapet i skolan., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2000
- Fibaek Laursen, Per; Järvå, Håkan, Den autentiska läraren: bli en bra och effektiv undervisare - om du vill., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004
- Gotvassli, Kjell-Åge; Lindelöf, Inger, En kompetent förskolepersonal: om personal- och kompetensutveckling i förskolan., Lund, Studentlitteratur, 2002
- Maltén, Arne, Det pedagogiska ledarskapet., Lund, Studentlitteratur, 2000
- Sjödin, Lars, Ledarskapets 4:e dimension: att leda från tanke till handling med känsla., Stockholm, SISU idrottsböcker, 2004
- Stensmo, Christer, Ledarskap i klassrummet., Lund, Studentlitteratur, 2008
- Stensmo, Christer, Ledarstilar i klassrummet., Lund, Studentlitteratur, 2000
Tema: Mobbning, konflikthantering.
- Olikas lika värde: om arbetet mot mobbning och kränkande behandling., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003 (www.skolutveckling.se)
Huvudgrupp 18
Litteratur, ca 250 sidor enligt lärares anvisningar.
Huvudgrupp 19
Totalt ca 1000 sidor.
Delkurs: Barn och ungdomar i samhället, 7,5 hp - Gäller från och med ht 2007
- Jonsson, Jan O. m.fl., Barns och ungdomars välfärd: antologi från Kommittén Välfärdsbokslut, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer, 2001
- Fritidskulturer., Lund, Studentlitteratur, 2000
- Kullander, Vanja, Att skilda De Andra. Om rasism och elitens användande av etnicitet i svensk massmediediskurs., Lunds universitet, sociologiska instututionen, avd för socialantropologi, 2005
- Ungar & medier 2006: fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier, Stockholm, Medierådet, 2006
Inom problemområdet genus, ca 215 sidor.
- Hirdman, Yvonne, Genussytemet: reflexioner kring kvinnors sociala underordning, Ingår i: Kvinnovetenskaplig tidskrift, 1988, s. 49–63
Huvudgrupp 22
Samt en av följande - ca 200 sidor - enligt lärarens anvisningar.
Huvudgrupp 23
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer., Stockholm, Ordfront
- Berggren, Inger, Identitet, kön och klass: hur arbetarflickor formar sin identitet, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2001
- Fagrell, Birgitta, De små konstruktörerna: flickor och pojkar om kvinnligt och manligt i relation till kropp, idrott, familj och arbete., Stockholm, HLS, 2000
- Forsberg, Ulla, Är det någon "könsordning" i skolan?: analys av könsdiskurser i etniskt homogena och etniskt heterogena elevgrupper i årskurserna 0-6, Umeå, Univ., 2002
- Fundberg, Jesper, Kom igen, gubbar!: om pojkfotboll och maskuliniteter, Stockholm, Carlsson, 2003
- Karlson, Ingrid, Könsgestaltningar i skolan: om könsrelaterat gränsupprätthållande, gränsuppluckrande och gränsöverskridande, Linköping, Institutionen för beteendevetenskap, 2003
- Manlighet i fokus: en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005
- Månsson, Annika, Möten som formar: interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv, Malmö, Institutionen för pedagogik, 2000
Inom problemområdet social klass, ca 100 sidor.
- Ahrne, Göran; Ekerwald, Hedvig; Leiulfsrud, Håkon, Klassamhällets förändring, 4., utvidgade uppl., Lund, Arkiv, 1995
Huvudgrupp 25
Ytterligare litteratur fördjupningslitteratur inom valt/tilldelat tema väljes i samråd med läraren
Huvudgrupp 26
Totalt ca 1000 sidor.