Svenska 3 för blivande ämneslärare i högstadiet
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV206
Kurslitteratur
Litteraturen kan variera från termin till termin.
Delkurs L5. Berättande i mångmediala miljöer (3,5 hp)
Ytterligare obligatorisk kurslitteratur tillkommer och tillhandahålls på Litteraturvetenskapliga institutionen.
- Braaten, Lars Thomas; Kulset, Stig; Solum, Ove, Inledning till filmstudier: historia, teori och analys, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk
- Olin-Scheller, Christina, Såpor istället för Strindberg?: litteraturundervisning i ett nytt medielandskap, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2008Obligatorisk
Dramer och filmer (Obligatoriskt)
Bergman, Ingmar, Smultronstället (1957)
Eisenstein, Sergej, Pansarkryssaren Potemkin (1925)
Luhrman, Baz, Romeo and Juliet (1996)
Shakespeare, William, Romeo och Juliet (sv. övers. 2003)
Tjechov, Anton, Körsbärsträdgården (1904)
Delkurs N5. Grannspråken i Norden, särskilt danska och norska (3,5 hp)
Texter
Ca. 50 sidor dansk och ca. 50 sidor norsk litteratur. Av den norska litteraturen skall båda målformerna vara representerade
Läroböcker
- Cramer, Jens; Larsen, Erik Vive, Dansk som nabosprog: dansk grammatik for svensktalende., Aarhus, Aarhus universitetsforlag, cop. 1999Obligatorisk
- Helland, Per Arne, Norsk språk i et jamførende perspektiv (Elektronisk manuskript, seneste utgave)., Institutionen för nordiska språkObligatorisk (Läses enligt anvisningar)
- Nabosprogsdidaktik, 1. udg., København, Dansklærerforeningen, 2006Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
Ordböcker
- Bokmålsordboka og Nynorskordboka, Kunnskapsforlaget/Det Norske Samlaget, http:/
/ www.dokpro.uio.no/ ordboksoek.html - Den danske ordbog: moderne dansk sprog: [DDO], København, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, 2004-
- Fowler, Birgitta; Vannebo, Kjell Ivar; Moberg, Lena, Norstedts norsk-svenska ordbok: [54000 ord och fraser], 1. uppl., Stockholm, Norstedts ordbok, 1998
- Molde, Bertil; Ferlov, Niels, Norstedts dansk-svenska ordbok: [50000 ord och fraser]., 3., rev. och utvidgade uppl. / 5. tr., Stockholm, Norstedts ordbok, 1998
- Hesslin Rider, Inger m.fl., Norstedts norska fickordbok: norsk-svensk/svensk-norsk: [32 000 ord och fraser, 1. uppl., Stockholm, Norstedt, 2009
- Norstedts skandinaviska ordbok: [10.000 uppslagsord]., Stockholm, Norstedt, 1994
- Garde, Anna; Ohlsson, Stig Örjan, Svensk-dansk, dansk-svensk ordbog., 1. udg. / 5. opl., København, Gad, 2000
Delkurs L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod (8 hp)
Texter kan läggas till eller bytas ut i samråd mellan kursansvarig lärare och de studerande. En del av nedanstående verk läses i urval.
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Bellander, Theres, "halloo babe...tack såå mkt för ditt mess!": om ungdomars skrivande inom olika kommunikativa verksamhetstyper, Ingår i: Ungdomskulturer - äger eller suger?: möjliga möten inom svenskämnet, Stockholm, Svensklärarföreningen :b Natur och kultur [distributör], 2008, s. 39–52Obligatorisk (S. 39–51.)
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Ingår i: Svenskämnet i går, i dag, i morgon: Svensklärarföreningen 100 år 1912-2012, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2012, s. 209–223Obligatorisk (S. 209–223.)
- Brink, Lars, Skönlitteraturens väg till klassrummet: om läsarkarriär, skolkanon och verklighetsanpassning, Ingår i: Läsa bör man-?: den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, s. 38–65Obligatorisk (S. 38–65.)
- Brodow, Bengt; Nilsson, Nils-Erik; Ullström, Sten-Olof, Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik, Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (Läses enligt anvisningar. Rep. från L2 Barns och ungdoms läsning.) (L)
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
- Igland, Mari-Ann, Medan texten blir till, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 243–272Obligatorisk (S. 243–272.)
- Josefsson, Gunlög, Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 9–16Obligatorisk (S. 9–16.)
- Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (S. 160–181.)
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (S. 222–238.)
- Løkensgard Hoel, Torlaug, Ord på vandring: Elever i samtal om texter, Ingår i: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 273–294Obligatorisk (S. 273–294.)
- Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina, Fiktionsförståelse i skolan: svensklärare omvandlar teori till praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Palmér, Anne, Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 143–155Obligatorisk (S. 143–155.)
- Penne, Sylvi, Hva trenger vi egentlig litteraturen til?: Politikk, didaktikk og hverdagsteorier i nordiske klasserom, Ingår i: Den nordiske skolen - fins den?: didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske modersmålsfag /c Nikolaj Frydensbjerg Elf ..., Oslo, Novus forlag, 2012, s. 32–58Obligatorisk (S. 32–58.)
- Strömquist, Siw, Skrivprocessen - fortsatt aktuell?: Efter 30 år med skrivprocessen i Sverige, Ingår i: Svenskans beskrivning: [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010, Umeå, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, cop. 2011, s. 31–50Obligatorisk (S. 31–50.)
- Ulfgard, Maria, Den polyparadigmatiska modersmålsläraren: Inte 'antingen eller' utan 'både och': Om den komplexa legitimeringen av modersmålsämnet, Ingår i: Den nordiske skolen - fins den?: didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske modersmålsfag /c Nikolaj Frydensbjerg Elf ..., Oslo, Novus forlag, 2012, s. 122–145Obligatorisk (S. 122–145.)
- Ulfgard, Maria, Och så var det pojkarna..., Ingår i: Från Eden till Damavdelningen: studier om kvinnan i litteraturen: en vänbok till Christina Sjöblad, Lund, Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ., 2004, s. 301–312Obligatorisk (S. 301–312. (Rep. från L2 Barns och ungdoms läsning) (L))
- Ulfgard, Maria, Resor från skolbänken?: Om iscensättningen av litteraturläsning i grundskolans läroböcker i svenska, Ingår i: Resor i tid och rum: festskrift till Margareta Petersson, Göteborg, Makadam, 2013, s. 371–391Obligatorisk (S. 371–391. (L))
- Ullström, Sten-Olof, Frågor om litteratur: om uppgiftskulturen i gymnasieskolan, Ingår i: Läsa bör man-?: den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, s. 116–143Obligatorisk (S. 116–143.)
Läromedel i svenska kan lånas på Universitetsbiblioteket.
Nationella prov ställs till förfogande vid seminarierna.
Delkurs L7/N7. Uppsats
- Heggestad, Eva, Råd och riktlinjer för uppsatsskribenter vid litteraturvetenskapliga institutionen, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2005, Länk till textenObligatorisk (via: www.littvet.uu.se)
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 5., [utök. och uppdaterade] uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
Urvalet av litteratur kan varieras inom samtliga delkurser.
* Obligatorisk