Skolan i det mångkulturella samhället
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS197
Litteratur
- Axelsson, Monica, Flerspråkighet och lärande, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 547–577Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 369–396Obligatorisk
- Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg: Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 13, nr. 1, 2018, s. 4–22Obligatorisk
- György-Ullholm, Kamilla, Flerspråkighet, enspråkighet och etnisk identitet, Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. 23–54Obligatorisk
- Herlitz, Gillis, Svenskar: hur vi är och varför, 1. rev. uppl., Uppsala, Konsultförl./Uppsala Publ. House, 2003Obligatorisk
- Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso, Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar, Ingår i: Flerspråkighet: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012, nr. 5, s. 17–152Obligatorisk (Läses enligt examinators anvisningar)
- Lindberg, Inger, Andraspråksresan, Stockholm, Folkuniversitetet, 2004Obligatorisk
- Lindberg, Inger; Hyltenstam, Kenneth, Flerspråkiga elevers språkutbildning, Ingår i: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Obligatorisk
- Lindberg, Inger, I det nya mångspråkiga Sverige, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, nr. 2, 2009, s. 9–37Obligatorisk
- Otterup, Tore, Flerspråkighet som resurs, Skolverket, 2018, Tillgänglig härObligatorisk
- Runfors, Ann, Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, nr. 2, 2009, s. 105–126Obligatorisk
- Spetz, Jenny, Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen, Språkrådet, 2014, Tillgänglig härObligatorisk
- Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta, Interkulturellt samspel i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Utbildningen för nyanlända elever, Stockholm, Skolinspektionen, 2014Obligatorisk
- Läroplan och kursplaner för grundskolan, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
- Läroplan för gymnasieskolan, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
Stenciler
- Borevi, Karin, Mångfald - grund för samhörighet?, Ingår i: Invandrare och minoriteter: tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review, nr. 2, 2003Obligatorisk
- Forshage, Patrik, Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass, Ingår i: Lisetten, nr. 2, 1998Obligatorisk
* Obligatorisk