Svenska 3 för blivande ämneslärare i gymnasiet
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV207
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
Delkurs L5. Berättande i mångmediala miljöer (7,5 hp)
Litteraturlistan varierar från termin till termin.
Aktuell kurslitteratur finns i Studentportalen, i vänstermenyn under rubriken webbsidor, senast 5 veckor innan kursstart. www.studentportalen.uu.se
Delkurs N5. Svenska språket i tid och rum (7,5 hp)
Texter
Svenska språkets framväxt. Texter. Stencil. Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. Ett urval texter enligt anvisning.
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Obligatorisk
- Pettersson, Gertrud, Svenska språket under sjuhundra år: en historia om svenskan och dess utforskande, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
- Svenskan i tusen år: glimtar ur svenska språkets utveckling, 1. uppl., Stockholm, Norstedt, 1996Obligatorisk
Kännedom om följande historiska och etymologiska ordböcker:
- Ernby, Birgitta, Norstedts etymologiska ordbok: [20.000 uppslagsord], 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2008
- Fornsvensk lexikalisk databas
- Hellquist, Elof, Svensk etymologisk ordbok, 3. uppl., Lund, Gleerup, 1948
- Ordbok över svenska språket, Lund, Gleerupska univ.-bokh. [distributör], 1893- (Även tillgänglig på Språkbanken: http:/
/ spraakdata.gu.se/ saob) - Söderwall, Knut Fredrik, Ordbok öfver svenska medeltids-språket., Lund, 1884-1973
- Wessén, Elias; Svenska språknämnden, Våra ord: deras uttal och ursprung: kortfattad etymologisk ordbok., 2., utök. uppl. / 10. tr., Stockholm, Norstedts ordbok, 1998
Delkurs L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod
Texter kan läggas till eller bytas ut i samråd mellan kursansvarig lärare och de studerande. En del av nedanstående verk läses i urval.
- Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Obligatorisk (S. 93–107.)
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Blomqvist, P.; Lindberg, V.; Skar, G., Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande?: Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 10, nr. 1, 2016, s. 1–22Obligatorisk
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (Läses enligt anvisningar. Rep. från L2 Barns och ungdoms läsning.) (L))
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
- Graeske, Caroline, Att läsa med strategi på gymnasiet: Om fiktioner, läsarter och didaktisk design, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, s. 151–169Obligatorisk
- Hallesson, Yvonne, Lässtrategier för att lyckas: Om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser, Ingår i: Forskning om undervisning och lärande, vol. 4, nr. 2, 2016, s. 6–23Obligatorisk
- Holmberg, P.; Nordenstam, A., Svenska med didaktisk inriktning: Ett forskningsområde i rörelse, Ingår i: Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo Akademi, 2016, s. 47–62Obligatorisk
- Hultin, Eva, Svenskämnets traditioner som dold läroplan, Ingår i: Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012, s. 277–288Obligatorisk
- Johansson, Marita, En litteraturundervisning som utmanar, Ingår i: Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017], s. 66–76Obligatorisk
- Josefsson, Gunlög, Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 9–16Obligatorisk (S. 9–16.)
- Larsson, Maria, Resultatet av ett prov: svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]Obligatorisk (Förslag att studenterna läser kap. 1, 5 och 6.)
- Lindell, Ingrid, Om börjor och berättande: Ett kalejdoskopiskt förhållningssätt i litteraturundervisningen, Ingår i: För berättelsens skull: modeller för litteraturundervisningen, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019], s. 65–88Obligatorisk
- Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (S. 160–181.)
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (S. 222–238.)
- Mark, M.; Palmér, A., Givna normer och egna: Lärares matrisanvändning i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning, Ingår i: Språk och norm Language and norms: Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 Papers from the ASLA Symposium at Uppsala University 21-22 April, 2016, Uppsala, ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2017, s. 87–96Obligatorisk
- Martinsson, Bengt-Göran, Litteratur i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Enligt anvisningar.)
- Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina, Fiktionsförståelse i skolan: svensklärare omvandlar teori till praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Nordberg, Olle, Lyrik som ingång till litteraturen: Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap, nr. 4, 2019Obligatorisk
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Palmér, Anne, Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 143–155Obligatorisk (S. 143–155.)
- Skolverkets läslyftetmodul, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk (Två valfria artiklar.)
Läromedel i svenska kan lånas på Universitetsbiblioteket.
Nationella prov ställs till förfogande vid seminarierna.
Delkurs L7/N7. Uppsats
- Heggestad, Eva, Råd och riktlinjer för uppsatsskribenter vid litteraturvetenskapliga institutionen, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2005, Länk till textenObligatorisk (via: www.littvet.uu.se)
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 5., [utök. och uppdaterade] uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
Urvalet av litteratur kan varieras inom samtliga delkurser.
* Obligatorisk