Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS222
Huvudgrupp 1
- Economou, Catarina, "I svenska två vågar jag prata mer och så": en didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk, Göteborg, Acta universitatis Gothoburgensis, 2015Obligatorisk
- Enström, Ingegerd, Ordförråd och ordinlärning: med särskilt fokus på avancerade inlärare, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle, Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 171–195Obligatorisk
- Garcia, Ofelia; Li, Wei, Translanguaging: language, bilingualism and education, Basingstoke, UK, Palgrave Macmillan, 2014Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Hellberg, Staffan, Berättarperspektiv i vanliga romaner: Exemplet Den hedervärde mördaren av Jan Guillou, Ingår i: Det skönlitterära språket: tolv texter om stil, 1. uppl., Stockholm, Morfem, 2015Obligatorisk
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Wiklund, Ingrid; Landmark, Dan, Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning, Ingår i: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Obligatorisk
- Östman, Carin, Det klappande hjärtat: Gestaltning och förväntan i Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien, Ingår i: Det skönlitterära språket: tolv texter om stil, 1. uppl., Stockholm, Morfem, 2015Obligatorisk
Skönlitterära texter
En roman, ett drama och ett antal dikter som läses gemensamt. Därutöver tillkommer en egenvald roman för den avslutande uppgiften.
* Obligatorisk