Allmänt utbildningsområde I
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4DI015
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
4DI015 ALLMÄNT UTBILDNINGSOMRÅDE I
Delkurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag, 7,5 hp - Gäller från och med ht 2008
- Andersson, Jeanette, Mot en annan framtid., Stockholm, Utgiven av Rättvisemärkt och Rena kläder., 2005 (Kap 6.www.rattvisemarkt.se/
obj/ docpart/ b/ b75fla6fc3519613cacb625823c5da78.pdf) - Boken om pedagogerna, 5., [rev. och utök.] uppl., Stockholm, Liber, 2005 (Ingrid Carlgren (2005): Vad har hänt med läraryrket?. 28 s.Inger Lindberg (2005): Om skolans flerspråkiga kapital. 25 s.Ulf P Lundgren (2005): Den politiska styrningen av skolan. 32 s.)
- Broady, Donald, Bildningstraditioner och läroplaner, Ingår i: Skola för bildning: huvudbetänkande., Stockholm, Allmänna förl., 1992, s. 347–370, 23 s. (SOU 1992:94. S. 247–370. 23 s.Rapporten finns att hämta på www.skolverket.se)
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002 (Ord &
Bild nr 3–4. S. 90–99.Ingår i kompendier som köpes till självkostnadspris) - Broady, Donald, Den dolda läroplanen., Stockholm, KRUT, 1998 (Särtryck ur KRUT nr 16/
1980. 52 s.Ingår i kompendier som köpes till självkostnadspris) - Den mångtydiga skolan: utbildning i det postmoderna samhället, Lund, Studentlitteratur, 2006 (Niclas Månsson (2006). Romers möte med den svenska skolan. S. 111–130. 19 s.)
- Ekman, Joakim; Todosijevic, Sladjana, Unga demokrater: en översikt av den aktuella forskningen om ungdomar, politik och skolans demokrativärden, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Sid 1–42. 41 s.)
- Grundskolan: kursplaner och betygskriterier., 1. uppl., Stockholm, Statens skolverk, 2000
- Gustavsson, Bernt; Wahlström, Ninne, Vetandet, kunnandet och klokheten.: Tre former av kunskap och hur dessa framträder i gymnasieskolans kursplaner (Rapport Skolverket 2004. 44 s.Rapporten finns att hämta på www.skolverket.se)
- Hedlin, Maria, Lilla genushäftet: om genus och skolans jämställdhetsmål, Kalmar, Högsk., 2004 (www.6mix.nu/
files/ LillaGenushaftet.pdf) - Hållbar utveckling i praktiken: så gjorde vi på vår skola., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling (Kapitel 1, s 11–24. 13 s. Östman, Leif: Vad är utbildning för hållbar utveckling?)
- Liedman, Sven-Eric, Att se sig själv i andra: om solidaritet, [Ny utg.], Stockholm, Bonnier, 2000
- Lif, Jan; Radovic, Susanna, Allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008
- Läroplan för de frivilliga skolformerna. Lpf94., Skolverket/Fritzes
- Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet, Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1998
- Läroplan för förskolan: Lpfö 98., Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1998
- Sandell, Klas m.fl., Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin., Lund, Studentlitteratur, 2003 (Lund (Östman, Leif &
Öhman, Johan (2002): Miljöundervisningens traditioner. S. 129–143. 14 s.) - Molander, Bengt, Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 1997, s. 7–18 (11 s.Ingår i kompendier som köpes till självkostnadspris)
- Sahlström, Jenny, En utmaning för heteronormen: Lärares kunskapsbehov och ansvar inom områdena sexuell läggning och homofobi, Stockholm, Under ytan, 2006 (Rapporten finns publicerad på projektets hemsida: http:/
/ app.rfsl.se/ apa/ 37/ public_files/ UY_En _utmaning_ for_heteronormen.pdf) - Sveriges nationella minoriteter: att gestalta ett ursprung i barnomsorg och skola: referensmaterial, Stockholm, Statens skolverk : Fritze [distributör], [2003] (60 s.)
Huvudgrupp 3
Läroplanerna finns även på:
http://www.skolverket.se/sb/d/468
Huvudgrupp 4
- Wickenberg, Per, Från miljöundervisning till lärande för hållbar utveckling., Ingår i: Hållbar utveckling i skolan: miljöundervisning och utbildning för hållbar utveckling i svensk skola., Stockholm, Statens skolverk, 2002, s. 16–21 (S. 16–21. 6 s.Finns att hämta på www.skolverket.se)
- Zackari, Gunilla; Modigh, Fredrik; Stalfelt, Pernilla, Värdegrundsboken: om samtal för demokrati i skolan, Stockholm, Värdegrundsprojektet, Utbildningsdep., Regeringskansliet, 2000 (Värdegrundsboken finns även på Skolverkets hemsida: www.skolverket.se)
Huvudgrupp 5
Välj EN av följande böcker:
Huvudgrupp 6
- Bozarslan, Aycan, Möte med mångfald: förskolan som arena för integration, 1. uppl., Hässelby, Runa, 2001
- Rapporter från ett skolgolv: tio lärare om dilemman och glädjeämnen i skolan, 1. uppl., Stockholm, Arbetslivsinstitutet, 2006
Huvudgrupp 7
Totalt ca 1000 sidor
Delkurs: Lärande och kommunikation, 7,5 hp - Gäller från och med ht 2008
- Berg, Bettina, Genuspraktika för lärare, Stockholm, Lärarförb., 2000
- Boken om pedagogerna, 5., [rev. och utök.] uppl., Stockholm, Liber, 2005 (Del 1 och 2. S 7–256. 250 s.)
- Carlgren, Ingrid; Marton, Ference; Lärarförbundet, Lärare av i morgon., Stockholm, Lärarförb, tr.) (Del II och III. 114 s.)
- Den individuella utvecklingsplanen: allmänna råd och kommentarer, Stockholm, Skolverket, 2005
- Ernflo, Gunilla, Samtalet som vapen mot rasism och våld, Ingår i: Pedagogiska magasinet: Pm: Lärarförbundets tidskrift för pedagogisk forskning och debatt., 2000, s. 4 s
- Hägg, Kerstin; Kuoppa, Svea Maria, Professionell vägledning: med samtal som redskap, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Nordestam, Ulla; Ulveson, Eva; Åsén, Gunnar, Individuella utvecklingsplaner i förskolan, Stockholm, Skolverket, 2006
- Ohlsson, Maria, Samtal i skolan - om språk och kön, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, s. 44–64
- Prage, Synnöve; Svedner, Per Olov, Tala - samtala - lära: om lärares och elevers tal i undervisningen: en handledning., 1. uppl., Uppsala, Kunskapsföretaget, 2000
- Sandström Madsén, Ingegärd, Samtala, läsa och skriva för att lära: i ett utvecklingsperspektiv från förskola till högskola, Kristianstad, Kristianstad University Press, 2007 (Del 1, kap 1–8. 55 s.)
- Sjögren, Annick, God svenska ingen dunderhonung, 2003 (i IM februari 2003)
- Ärnström, Ulf, Varför?: en bok om berättelser i undervisning, Göteborg, BerättarVerkstan, 2007
Huvudgrupp 9
Artiklar ca 100 s., enligt lärares anvisningar
Huvudgrupp 10
Totalt ca 1050 sidor
Delkurs: Ledarskap och grupprocesser, 7,5 hp - Gäller från och med ht 2008
- Frelin, Anneli, Professionell närhet och distans: en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv, Pedagogiska Magasinet, 2008 (Antologin "Läraren i blickpunkten - olika perspektiv på lärares liv och arbete". Redaktörer Carola Aili och Ulf Blossing.Beräknas utkomma september 2008)
- Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna: Lpo 94: Lpf 94., Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1994
- Läroplaner för förskolan Lpfö 98, det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94), de frivilliga skolformerna LPF94., Stockholm, Lärarförb., 2001
- Läroplan för förskolan: Lpfö 98., Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1998
- Møller, Jorunn; Önnerfält, Birgitta, Ledaridentiteter i skolan: positionering, förhandlingar och tillhörighet, Lund, Studentlitteratur, 2006
Huvudgrupp 12
- Kullberg, Birgitta, Etnografi i klassrummet., 2., [rev.]uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004 (s 91–185, 195–230. 129 s.)
Huvudgrupp 13
- Stensaasen, Svein; Sletta, Olav, Grupprocesser: om inlärning och samarbete i grupper., 2. utg., Stockholm, Natur och kultur, 2000
Tema: Ledarskap
Välj en av följande:
- Bartholdsson, Åsa, Den vänliga maktutövningens regim: om normalitet och makt i skolan, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2008
- Eisele, Per, Att använda arbetsgrupper effektivt: verktyg för utveckling av lag, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2007
- Fibaek Laursen, Per; Järvå, Håkan, Den autentiska läraren: bli en bra och effektiv undervisare - om du vill., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004
- Gotvassli, Kjell-Åge; Lindelöf, Inger, En kompetent förskolepersonal: om personal- och kompetensutveckling i förskolan., Lund, Studentlitteratur, 2002
- Lahdenperä, Pirjo, Interkulturellt ledarskap: förändring i mångfald, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008
- Maltén, Arne, Det pedagogiska ledarskapet., Lund, Studentlitteratur, 2000
- Sjödin, Lars, Ledarskapets 4:e dimension: att leda från tanke till handling med känsla., Stockholm, SISU idrottsböcker, 2004
- Stensmo, Christer, Ledarskap i klassrummet., Lund, Studentlitteratur, 2008
- Stensmo, Christer, Ledarstilar i klassrummet., Lund, Studentlitteratur, 2000
Tema: Mobbning, konflikthantering.
- Olikas lika värde: om arbetet mot mobbning och kränkande behandling., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003 (www.skolutveckling.se)
- Skolverket, Nya likabehandlingslagen. Trygghet, respekt och ansvar: stödmaterial och vägledning för ett arbete mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever, Stockholm, 2006 (Ny upplaga 2008 under tryckning)
- Thors, Christina; Bäckström, Claes, Utstött: en bok om mobbning, Stockholm, Lärarförbundets förlag, 2007
Huvudgrupp 16
Litteratur, ca 250 sidor enligt lärares anvisningar.
Huvudgrupp 17
Totalt ca 1000 sidor.
Delkurs: Barn och ungdomar i samhället, 7,5 hp - Gäller från och med vt 2009
- Jonsson, Jan O. m.fl., Barns och ungdomars välfärd: antologi från Kommittén Välfärdsbokslut, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer, 2001
- Fritidskulturer., Lund, Studentlitteratur, 2000
- Kullander, Vanja, Att skilda De Andra. Om rasism och elitens användande av etnicitet i svensk massmediediskurs., Lunds universitet, sociologiska instututionen, avd för socialantropologi, 2005
- Ungar & medier 2006: fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier, Stockholm, Medierådet, 2006
Inom problemområdet genus, ca 215 sidor.
- Hirdman, Yvonne, Genussystemet: Reflexioner kring kvinnors sociala underordning (Ingår i: Kvinnovetenskaplig tidskrift, Stockholm, 0348–8365; (1988):3, s. 49–63.)
Huvudgrupp 20
Samt en av följande - ca 200 sidor - enligt lärarens anvisningar.
Huvudgrupp 21
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer., Stockholm, Ordfront
- Davies, Bronwyn, Frogs and snails and feminist tales: preschool children and gender, Sydney, Allen & Unwin, 1989
- Fundberg, Jesper, Kom igen, gubbar!: om pojkfotboll och maskuliniteter, Stockholm, Carlsson, 2003
Inom problemområdet social klass, ca 100 sidor.
- Ahrne, Göran; Ekerwald, Hedvig; Leiulfsrud, Håkon, Klassamhällets förändring, 4., utvidgade uppl., Lund, Arkiv, 1995
Huvudgrupp 23
Ytterligare litteratur fördjupningslitteratur inom valt/tilldelat tema väljes i samråd med läraren
Huvudgrupp 24
Totalt ca 1000 sidor.