Svenska 3 för blivande ämneslärare i gymnasiet
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SV207
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs L5. Berättande i mångmediala miljöer
Litteraturlistan varierar från termin till termin.
Aktuell kurslitteratur finns i kursens digitala lärplattform, senast 5 veckor innan kursstart.
Delkurs N5. Svenska språket i tid och rum
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Obligatorisk
- Ask, Sofia; Lindgren, Maria, Undervisning i språkhistoria: En ämnesdidaktisk utmaning för lärarstudenter, Ingår i: Humanetten, vol. 32, 2014, s. 5–12Obligatorisk
- Pettersson, Gertrud, Svenska språket under sjuhundra år: en historia om svenskan och dess utforskande, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
- Pettersson, Jonatan, Den språkhistoriska kunskapens värden, Ingår i: Studier i svensk språkhistoria.: 12 Variation och förändring, Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis, 2014, s. 153–165Obligatorisk
- Svenskan i tusen år: glimtar ur svenska språkets utveckling, 1. uppl., Stockholm, Norstedt, 1996Obligatorisk
- Svenska språkets framväxt. Texter. (Stencil.), Institutionen för nordiska språk (Ett urval texter läses enligt anvisning.)
Delkurs L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare 7.5 hp
- Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Obligatorisk (S. 93–107.)
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Blomqvist, P.; Lindberg, V.; Skar, G., Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande?: Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 10, nr. 1, 2016, s. 1–22Obligatorisk
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Obligatorisk
- Hallesson, Yvonne, Lässtrategier för att lyckas: Om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser, Ingår i: Forskning om undervisning och lärande, vol. 4, nr. 2, 2016, s. 6–23Obligatorisk
- Hultin, Eva, Svenskämnets traditioner som dold läroplan, Ingår i: Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012, s. 277–288Obligatorisk
- Johansson, Marita, En litteraturundervisning som utmanar, Ingår i: Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017], s. 66–76Obligatorisk
- Josefsson, Gunlög, Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 9–16Obligatorisk (S. 9–16.)
- Larsson, Maria, Resultatet av ett prov: svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]Obligatorisk (Förslag att studenterna läser kap. 1, 5 och 6.)
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019, Sjätte upplagan, [Stockholm], Skolverket, 2019Obligatorisk (Kursplanen i svenska)
- Läroplan för gymnasieskolan, Skolverket, 2017, FulltextObligatorisk
- Mark, M.; Palmér, A., Givna normer och egna: Lärares matrisanvändning i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning, Ingår i: Språk och norm Language and norms: Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 Papers from the ASLA Symposium at Uppsala University 21-22 April, 2016, Uppsala, ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2017, s. 87–96Obligatorisk
- Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina, Fiktionsförståelse i skolan: svensklärare omvandlar teori till praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Nordberg, Olle, Lyrik som ingång till litteraturen: Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap, nr. 4, 2019Obligatorisk
- Nordberg, Olle, Litteraturdidaktik - Teori - Praktik - Relevans - Potential, Liber, 2020Obligatorisk
- Palmér, Anne, Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, Ingår i: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, s. 143–155Obligatorisk (S. 143–155.)
- Skolverkets läslyftetmodul, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk (Två artiklar)
- Utvecklande skrivundervisning (Lärportalen), Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk (Två artiklar)
- Allmänna råd om betyg och betygssättning, 2018Obligatorisk
Läromedel i svenska kan lånas på Universitetsbiblioteket.
Nationella prov ställs till förfogande vid seminarierna.
Delkurs L7/N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats 7.5hp
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, Sjunde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Obligatorisk
- Viklund, Jon, Handledning för uppsatsskribenter i litteraturvetenskap, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2015, FulltextObligatorisk
* Obligatorisk