Svenska 4 för blivande ämneslärare i gymnasiet
30 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 5SV208
Delkurs L8. Självständigt arbete i svenskämnets didaktik - inriktning litteratur
- Viklund, Jon, Handledning för uppsatsskribenter i litteraturvetenskap, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2015, FulltextObligatorisk
Delkurs N8. Självständigt arbete i svenskämnets didaktik - inriktning språk
- Forsberg, Jenny, Tydliga texter: snabba skrivtips och språkråd, Fjärde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk
- Lagerholm, Per, Språkvetenskapliga uppsatser, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk
- Larsen, Ann Kristin, Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2018]Obligatorisk
- Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter, Att skriva en bra uppsats, Upplaga 4, Stockholm, Liber, [2018]Obligatorisk
- Schött, Kristina, Studentens skrivhandbok, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, Sjunde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Obligatorisk
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017Obligatorisk
Delkurs L9/N9. Teori och metod i svenska med didaktisk inriktning för blivande ämneslärare i svenska
- Bell, Judith; Waters, Stephen, Introduktion till forskningsmetodik, 5., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016Obligatorisk
- Bruhn, Jørgen, Intermedialitet: Framtidens humanistiska grunddisciplin?, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap, vol. 1, 2008, s. 22–38, FulltextObligatorisk
- Fägrell, Jack, Projekt utan lärande?: Gymnasiearbetets legitimeringar enligt gymnasieskolans centrala dokument, Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]Obligatorisk
- Hallesson, Yvonne, Gymnasieskolans textvärldar: Två dagar på ett ekonomiprogram, Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]Obligatorisk
- Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Westman, Maria, Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande: Semantiska vågor i elevtexter från två nationella provuppgifter i svenska, Ingår i: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld: Malmö 18–19 november 2020, Lund, Media-Tryck, 2022Obligatorisk
- Holmberg, P.; Nordenstam, A., Svenska med didaktisk inriktning: Ett forskningsområde i rörelse, Ingår i: Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo Akademi, 2016, s. 47–62Obligatorisk
- Lind Palicki, Lena; Karlsson, Susanna, Kan dagens elever verkligen inte skilja på de och dem?: En granskning av elevers formvariation, Ingår i: Svenskans beskrivning.: 36 Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten Uppsala 25–27 oktober 2017, Uppsala, Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 2019, vol. 36, s. 131–142Obligatorisk
- Schottenius Cullhed, Sigrid; Hedberg, Andreas; Svedjedal, Johan, Litteraturvetenskap: II, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk (Urval om ca 140 sidor.)
- Malmberg, Anja, Grammatikövningar i läromedel för Svenska 1, Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020], s. 160–175Obligatorisk
- Nordberg, Olle, Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande?: Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar, Ingår i: "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt": interdisciplinära studier tillägnade professor Torsten Pettersson, Möklinta, Gidlund, 2015, s. 220–242Obligatorisk
- Olsson, Fredrik, Språkhistoriedidaktik på Facebook, Ingår i: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld: Malmö 18–19 november 2020, Lund, Media-Tryck, 2022Obligatorisk
- Palmér, Anne, Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter: framtida verktyg för rättvis bedömning?, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 12, nr. 4, 2018, s. 1–23, DOI: 10.5617/adno.6357Obligatorisk
- Torrance, Mark m.fl., Reading during the composition of multi-sentence texts: an eye-movement study, Ingår i: Psychological research: an international journal of perception, learning and communication, vol. 80, nr. 5, 2016, s. 729–743Obligatorisk
- Boyd, Sally; Ericsson, Stina, Sociolingvistik i praktiken, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- von Bommel, Jorryl m.fl., Tracing teachers' transformation of knowledge in social media, Ingår i: Teaching and teacher education: an international journal of research and studies, vol. 97, 2020Obligatorisk
- Waldmann, Christian m.fl., Ungdomars skrivpraktiker på fritiden, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022Obligatorisk
Därutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor
Därutöver läses i samråd med examinator två doktorsavhandlingar, en litteraturdidaktisk och en språkdidaktisk
Delkurs L10/N10. Svenskämnets texter i teori och praktik
- Andersson, Per-Yngve, Världen är alltid större än mina tankar: Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, s. 215–238Obligatorisk
- Bedömningsunderlag och kommentar till bedömningsunderlag för nationellt prov i svenska 3, Skolverket, 2015Obligatorisk
- Ekström, Linda; Appelgren, Alva, Läsförståelse och undervisning om lässtrategier, 2020Obligatorisk
- Feedback i skrivundervisningen, [Solna], Skolforskningsinstitutet, 2018Obligatorisk
- Ivanic, Roz, Discourses of writing and learning to write, Ingår i: Language and education: an international journal, vol. 18, nr. 3, 2004, s. 220–245Obligatorisk
- Martinsson, Bengt-Göran, Litteratur i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Kapitel 7)
- Nordenfors, Mikael, Elevernas texter: redskap för textanalys, textsamtal och bedömning, Upplaga 1:1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk
- Nyström Höög, Catharina, Mot ökad diskursivitet?: Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9, Uppsala, Institutionen för nordiska språk, 2010Obligatorisk
- Pecorari, Diane; Shaw, Philipp, Types of student intertextuality and faculty attitudes, Ingår i: Journal of second language writing, vol. 21, 2012, s. 149–164Obligatorisk
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (Läses i urval)
- Tengberg, Michael, Samtalets möjligheter: om litteratursamtal och litteraturreception i skolan, Stockholm, Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2011Obligatorisk (Kapitel 4. Symposion.)
Ytterligare texter om ca 200 sidor i urval av lärare tillkommer.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011