Utbildning

Nätverksprogrammering för spel 1 2018/2019 (7,5 hp)

HT18 vecka 36-45 - 50 % - Campus

Sista ansökningsdatum: 2018-04-16

Anmälningskod: UU-54808 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Studieort: Gotland

Urval: Högskolepoäng (max 165 hp)

Behörighet: 22,5 hp datavetenskap inklusive Programmering med C/C++ 1 - introduktion, 5 hp och Programmering med C/C++ 2 - algoritmer, datastrukturer och designmönster, 5 hp eller 10 hp från kurser med motsvarande innehåll.

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 13750 kr

Studieavgift, totalt: 13750 kr

Om kursen

Kursen går igenom grunderna inom nätverksprogrammering med C/C++ med hjälp av lågnivå nätverks API som BSD sockets och WinSock. Kursen går även igenom interprocesskommunikation i distribuerade system, Internet Protocol Suite med IPv4, IPv6, TCP, UDP och DNS samt vanliga nätverkstopologier: Klient/server och P2P (peer-to-peer).

Mer information

Kontakt

Institutionen för speldesign

Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby